Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Norsk byggevareindustri kaprer markedsandeler

Norsk byggevareindustri har styrket sin konkurransekraft, og kan i 2016 vise til solid økning i markedsandeler i et voksende innenlandsk byggemarked. Også på eksport viser tallene en viss økning – særlig mot Sverige, Finland og Danmark.

Øyvind Skarholt i Byggevareindustriens forening. Arkivfoto: Trond Joelson

– Veldig positivt, sier administrerende direktør Øyvind Skarholt i Byggevareindustriens forening i en kommentar om de ferske tallene for 2016.

Byggevarestatistikken for 4. kvartal 2016 viser en nedgang i importvolum på fire prosent sammenliknet med tilsvarende periode i 2015.

Dette skjer samtidig som det er en vekst i byggemarkedet på 4,5 prosent.

– Trenden med redusert import som vi så i 2015, forsterker seg, ifølge Skarholt.

Han mener både kronekursen og kvaliteten som byggevareprodusentene i Norge leverer, er forklaringer på denne positive utviklingen.

– Andelen leveranser til det økende byggemarkedet er på vei opp, og viser at høykvalitetsprodukter tilpasset nordiske forhold er konkurransedyktige – trass i et i utgangspunkt med høyere kostnadsnivå enn mange utenlandske konkurrenter. Effektivisering og optimalisering av produksjonen er også faktorer som har bidratt til forbedret konkurransekraft, ifølge Byggevareindustriens forening.

Større vekt på kvalitet

Statistikken viser klar nedgang for import fra Sverige og Danmark – i tillegg til Kina, mens trenden de siste årene med økt import fra Polen og baltiske land imidlertid har forsterket seg.

Også import fra Tyskland har tatt seg sterkt opp. Norske produsenters andel har økt trass i importvekst fra disse landene.

– Vi vet fra undersøkelser at markedet foretrekker kjente og trygge produsenter når det kommer til byggevarer. Mange importerte produkter er i mindre grad tilpasset våre forhold, men er gjerne rimeligere i pris. Ved at importerte varer har blitt dyrere pga. kronesvekkelsen ser vi nå hvilken effekt dette har på vår konkurranseevne. Vi ser også at produkters miljøegenskaper blir mer og mer vektlagt, og også på dette området kommer norske produsenter positivt ut, kommenterer Skarholt.

Eksportvekst

Eksporten av byggevarer økte sterkt til de tre største eksportmarkedene med 10 prosent (Sverige, Finland og Danmark) som total utgjør 46 prosent av all byggevareeksport.

Svak utvikling mot flere mindre markeder trekker imidlertid ned og totalen i 2016 viser en økning på 1 prosent sammenliknet med 2015.

4. kvartal isolert sett var imidertid mer positiv med en økning på 4 prosent.

– Også dette viser at norske byggevareprodusenter gradvis har styrket sin konkurransekraft, mener Skarholt.