Brevet er signert av styreleder John Ivar Mejlænder-Larsen (t.h.) og direktør Ole Henrik Ystehede i EBAO.

- Nye Oslo-tunneler er avgjørende for regional vekst

Dette skriver Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg Oslo, Akershus og Østfold (EBAO) i et brev til statsminister Erna Solberg.

Det er  årsmøtet i EBAO, som organiserer entreprenører innen bygg, anlegg, drift og vedlikehold med en samlet, regional omsetning på i underkant av 30 mrd. kroner og 9.200 årsverk, som har utformet et innspill rundt NTP og jernbanesatsingen.

- EBAO støtter regjeringens prioritering av ny jernbanetunnel under Oslo. En slik tunnel, sammen med ny t-banetunnel, er avgjørende for å sikre flere avganger med kollektivtransport inn til, ut av og gjennom Oslo, og for at nye knutepunkter og områder for bolig og næring skal kunne utvikles på en bærekraftig måte, skriver foreningen i brevet.

De peker også på at nærhet til stasjoner med god kollektivbetjening er en forutsetning for å gjøre nye områder attraktive for utbygging av boliger, arbeidsplasser og servicetilbud, og dermed stimulere markedets investeringsvilje i disse områdene.

- EBAO vil fremheve at det haster med å igangsette arbeid med tunneler under Oslo. For å motvirke at boligprisveksten fortsetter, er det viktig at det bygges mer både i hovedstaden og i byer og knutepunkter i regionen rundt som følge av investering i det nære Intercity-triangelet. Det er avgjørende for dette at plan- og utbyggingstempo i disse traseene, herunder Ringeriksbanen, holdes på et høyt nivå, skriver EBAO

De vil også understreke viktigheten av at planlagte milliardinvesteringer i jernbane faktisk følges av forpliktende planer for utvikling av knutepunkter rundt og ved knutepunkter.

- Dette kan sikres gjennom krav til kommunene om slikt planarbeid. Det vises til Plansamarbeidet for Oslo og Akershus sine anbefalinger for fortetting og knutepunktutvikling, og utredningen om Oslo-navet som en forutsetning for dette, skriver de, og ber om at uttalelsen tas med i regjeringens videre arbeid med ny nasjonal transportplan.

Brevet er signert av styreleder John Ivar Mejlænder-Larsen og direktør Ole Henrik Ystehede.