Analyse av risikoen for brann i veitunneler

- Gjennom media kan en lett få inntrykk av at veitunneler er spesielt farlige. All erfaring fra inn og utland viser derimot klart at veitunneler er sikre, det vil si at det skjer færre ulykker per km enn på tilsvarende åpen vei, sier avdelingsdirektør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet.

Det som gjør tunnelene farlige er at konsekvensene av ulykkene kan bli store dersom de får utvikle seg,. En risikoanalyse skal nå hjelpe til med å velge riktige sikkerhetstiltak i tunnelene. Norges Byggstandardiseringsråd har nå utarbeidet en veiledning til Norsk Standard 3901 om risikoanalyse av brann i veitunneler. Utover å dekke branner dekker veiledningen også risiko for personskader generelt. Statens vegvesen er positive til dette viktige arbeidet som nå er publisert. Effektiv bruk av midler Norge er et av landene i verden med flest tunneler. På riks- og fylkesveinettet er det nå mer enn 970 veitunneler og til sammen har de en lengde på nesten 840 km. Siden antall tunneler er så stort og ønskene om ytterligere sikringstiltak nesten er ubegrensede, er det viktig å bruke de midlene som er til rådighet på best mulig måte. Det er her risikoanalysene kommer inn. Statens vegvesen ønsker å bruke risikoanalyser aktivt for å kunne høyne sikkerheten, bruke midlene der de gjør mest nytte og på de mest effektive tiltakene. - For å supplere NS 3901 har vi allerede i samarbeid med Transportøkonomisk Institutt utarbeidet en modell som kan beregne sannsynlighet for ulike typer hendelser i veitunneler som havarier, personskadeulykker, branner etc, sier Finn Harald Amundsen. Modellutviklingen er basert på erfaringsdata fra Norge og utlandet. Som ledd i et større OECD prosjekt har Statens vegvesen også arbeidet aktivt for å utvikle en risikoanalysemodell for flere scenarier som involverer uhell med farlig gods. Vi arbeider også videre for å detaljere de akseptkriteriene som er angitt i NS 3901, sier han. Bruk av risikoanalyser Statens vegvesens foreløpige planer er å bruke risikoanalysemetodikken ved planlegging av nye tunneler og i forbindelse med at vi lager beredskapsplaner sammen med utrykningsetatene. Sannsynlighetsberegninger blir gjennomført i alle tunneler lengre enn 500m og i kortere høytrafikk tunneler. Kvalitative risikoanalyser blir gjennomført i tunneler med lengde 1 5 km og årsdøgntrafikk (ÅDT) fra 5 000 til 15 000 Kvantitative risikoanalyser blir gjennomført i følgende tunneler: - Alle undersjøiske veitunneler - Alle tunneler lengre enn 5 km - Alle tunneler med ÅDT over 15 000 Valg av hvilke hendelser som skal analyseres vil bli gjort i samarbeid med DBE og lokale utrykningsetater.