Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier hadde oppløftende nyheter da hun gjestet Byggedagene. Foto: Trond Joelson

Nye Veier kutter gjennomføringstiden med åtte år

- Det er en konsekvens av at vi ser at det er mulig å kutte kostnadene med 20 prosent, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

Nye Veier hadde i utgangspunktet lagt opp til en gjennomføringstid på 20 år med dagens prosjektportefølje. Under Byggedagene kunne Hovland avsløre at utbyggingsselskapet nå har satt seg som mål å kutte gjennomføringstiden med åtte år og dermed gjennomføre den planlagte prosjektporteføljen på 12 år.

- Nye Veier er likviditetsstyrt. Kostnadsreduksjonene vi nå ser ut til å oppnå gir oss muligheten til å sette i gang prosjektene kjappere og dermed gjennomføre prosjektporteføljen på kortere tid, sier Hovland til Byggeindustrien.

Gjennomføringsmodell

Det siste året har Nye Veier kontrahert entreprenør ved E18 strekningene E18 Tvedestrand – Arendal og Rugtvedt – Dørdal, og de er i gang med kontraheringsprosessen ved E6-prosjektene ved Hamar.

Ifølge Hovland har de oppnådd rundt 20 prosents kostnadsreduksjon ved E18-strekningene og alt tyder på at den positive trenden fortsetter ved E6-prosjektene i Hedmark.

- Det er tre faktorer som gir kostnadsreduksjonen. Det første er gjennomføringsmodellen med tidlig involvering av entreprenøren, det andre er omfangsreduksjon, det vil si det vi gjør med blant annet kryssløsninger og optimalisering av veilinjen. Det siste er det å fornye og forbedre prosesser – der digitalisering er et viktig virkemiddel, sier Hovland.

Samhandling

Nye Veier-sjefen er meget fornøyd med samhandlingen de har fått til med bransjen og den gevinsten de oppnår ved å la entreprenørenes team få mulighet til å konkurrere på tekniske løsninger.

- Vi tar ut potensialet som ligger av kunnskap og kompetanse i bransjen, sier hun.

EBA heier

Administrerende direktør Kari Sandberg i EBA synes det er gledelig at Nye Veier klarer å hente ut store gevinster av å involvere entreprenørene og deres team tidlig i prosjektene.

- Vi heier på Nye Veier og håper at det de har satt i gang blir så bra som det ser ut nå. Alle har et ansvar for at vi nå bygger en kultur der vi samarbeider om å få til bra prosjekter sammen istedenfor for å krangle, sier hun.

Fantastisk for trafikksikkerheten

Ingrid Dahl Hovland er også opptatt av gevinstene kortere gjennomføringstid betyr for trafikksikkerheten på strekningene de bygger ut.

- Sett i et trafikksikkerhetsperspektiv er det fantastisk, sier hun.