Snøhvit-taubåtene døpt

Til feiende hornmusikk ble de tre taubåtene Boris, Barents og Banak døpt lørdag 3. desember. Båtene skal bidra til sikker inn- og utseiling ved Hammerfest LNG på Melkøya.

Dåpen fant sted ved verftet Moen Slip på Kolvereid i Nord-Trøndelag. Båtene og deres mannskap ble ønsket hell og lykke av gudmødrene Elin Lysmen Jakobsen (Hammerfest by), Marit Krosby (Buksér og Berging) og Siv Karlstad (Statoil). Først på fjerde forsøket knuste sjampanjeflasken mot Boris fenderkledde baug, mens for Barents og Banak holdt det med ett forsøk hver, skriver Statoil på sine nettsider. Boris er en kombinert eskorte- og havnebåt som skal eskortere LNG-tankere under inn- og utseiling ved utskipningsterminalen for Snøhvit-gassen. Båten har en trekkraft på 90 tonn. Straks etter dåpen gikk den til oljeterminalen på Mongstad i Hordaland, der mannskapet skal gjennomgå et opplæringsprogram fram til båten tas i bruk ved Melkøya sommeren 2007. Tvillingbåtene Barents og Banak blir først ferdig fra verftet henholdsvis 1. februar og 1. april 2006. Båtene har en trekkraft på 70 tonn hver. Barents skal leies ut til oppdrag utenfor Norge, mens Banak skal brukes til mannskapsopplæring på Mongstad og langs norskekysten fram til båtene tas i bruk som havnetaubåter for Melkøya i 2007. Boris eggeformede skroglinjer gjør båten i stand til å trekke tankskip rundt hele 180 grader, noe som øker sikkerheten ved inntauing av tankskip. Skroget løfter seg over sjøen, noe som gir god stabilitet. De to andre båtene har en mer konvensjonell skrogform. Taubåtene skal opereres av selskapet Buksér og Berging. Kontrakten har en verdi på om lag 300 millioner kroner over ti år, og representerer 20 nye arbeidsplasser i Hammerfest-området. To fortøyningsbåter inngår også i taubåtkontrakten. Disse båtene er under bygging ved Sletta verft ved Kristiansund, og skal være ferdig våren 2006.