Anna Lena Åsheim Friess bygger for Skanska på datamaskinen.Skjermdump: SkanskaSkjermdump: SkanskaSkjermdump: SkanskaSkjermdump: SkanskaSkjermdump: Skanska

Skanska jakter spillutviklere

Skanska bruker spillteknologi for å presentere og videreutvikle byggeprosjekter. Første spillutvikler ble ansatt i fjor høst, og allerede leter de etter en til.

Anna Lena Åsheim Friess er utdannet innen opplevelsesproduksjon og interaktive medier, og har jobbet seks år med å utvikle spill. I oktober i fjor startet hun i jobben for Skanska, og siden da har det gått slag i slag for spillutvikleren.

–Det har vært helt utrolig mye interesse for dette i Skanska. Det er full pågang, sier Friess, som for øyeblikket er bygg- og anleggskjempens eneste spillutvikler.

Selv om hun nok ikke i sine villeste drømmer kunne se for seg å jobbe innen bygg og anlegg da hun studerte på Hamar eller var med å bygge opp digitale verdener i den prisvinnende spillutvikleren Sarepta studio. Men Friess forteller at arbeidsdagen hos Skanska ikke er så altfor forskjellig fra i spillbransjen.

– Det er veldig mye likt mellom hvordan jeg jobber i Skanska og hvordan jeg jobbet da jeg lagde spill. Det er blant annet mange likheter mellom verktøyene som brukes, forteller hun.

Spillutviklerens talenter brukes for å lage intrikate og interaktive 3D-modeller. Skanska håper å spare både tid og penger på mer detaljerte digitale modeller, og løsninger tatt fra spillverdenen kan åpne nye dører for entreprenørkonsernet.

Ny virkelighet

Muligheter som ligger i virtuell virkelighet (VR) og augmentert virkelighet (AR) har allerede begynt å tas i bruk i bygg, anlegg og eiendom. Byggeindustrien har tidligere skrevet flere artikler både på nett og papir om både Oculus Rift og HoloLens, som gir brukeren muligheten til å se en helt eller delvis digital verden gjennom de høyteknologiske brilleglassene.

Flere har grepet mulighetene til å presentere sine prosjekter i denne typen visuell teknologi, blant andre OBOS, som har gjennomført leilighetsvisninger, Stavanger kommune som har vist utviklingsplanene for byen og utbyggingsprosjektet på Oslo Lufthavn, som har brukt hologramteknologi for å bevege seg inne i BIM-modellen.

Det Skanska nå gjør, er å for alvor å benytte seg av en teknologi som har vært under en forrykende og konstant utvikling siden de første FPS-spillene så dagens lys på 70-tallet.

– I spill prøver du å gjøre fantastiske ting, og jeg har prøvd å ta med meg så mye som mulig av dette inn i jobben jeg gjør i Skanska. Nå har jeg nettopp satt opp visningsleiligheter for Lakkegata 3, med innebygd tyngdekraft og muligheten til å flytte rundt på ting når du går rundt i leilighetene, forteller hun.

I tillegg til å bygge digitale leiligheter som man kan ommøblere og endre fargene på mens man går rundt på visning, har de nye superrealistiske visningsleilighetene til Skanska også riktig utsikt basert på bilder tatt på plassen.

Digitalt prosjekt

Den digitale satsingen skal ikke bare komme boligkjøpere til gode. I prosjekteringen av Tønsberg sykehus skal også spillmekanikk og VR-briller brukes for å gi de fremtidige brukerne av sykehuset muligheten til å bevege seg inne i de forskjellige rommene for å se hvor god plass de får.

– Det er mange som satser på BIM, men ved å hente inn en spillutvikler kan vi få til en mye bedre grafikk i modellene våre. Vi er tidlig ute med dette, og ser allerede etter flere utviklere. Dette er en helt ny målgruppe for oss i Skanska, sier rekrutteringssjef Christian Scheen.

Tidligere i år inviterte Skanska en rekke nåværende og tidligere studenter ved kunst- kommunikasjon- og teknologihøyskolen Westerdals, og fikk, ifølge Scheen, svært godt oppmøte og flere nye søkere.

– Jeg tror dette kan bli veldig stort. Det er et ekstremt stort potensial her, sier han.