Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Første gjennomslag på Follobanen

Tverrforbindelse. Foto: AGJV

Publisert: 16.03.2017 10:34. Sist endret: 16.03.2017 11:14.

Den første tverrforbindelsen mellom Follobanens to tunnelløp er ferdig. Tverrforbindelsene skal brukes for effektiv gjennomføring av vedlikehold og som en del av evakueringskonseptet.

  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser

  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen

  • Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen

Nettleder

Utnytt muligheten!

Les også:

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak
  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser
  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen
  • Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen
  • Utnytt muligheten!
  • Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner: - Alvorlig, mener NBBL
  • NRC Group Norge blir med i Diversitas
  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser
  • Foamrox inngår avtale med tysk selskap
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Det skal bygges en slik tverrforbindelse mellom hovedløpene av tunnelen hver 500 meter, totalt 45. Alt teknisk utstyr som ikke må stå ute i trafikktunnelen vil bli montert i tverrforbindelsene. Tverrforbindelsene vil også tjene som rømningsveier mellom de to parallelle tunnelløpene når Follobanen er ferdig bygget.

– Bane Nor valgte et tunnelkonsept med to atskilte tunnelløp og tverrforbindelse minst hver 500 meter basert på sikkerhet for de reisende gjennom den ferdige tunnelen, robusthet for togfremføringen og forhold knyttet til fremtidig drift og vedlikehold av jernbaneanlegget og tunnelen, forteller Anne Kathrine Kalager, Follobaneprosjektets prosjektleder for tunnelboring med TBM i en pressemelding.

Kalager understreker hvor viktig det er at vedlikehold kan skje i et tunnelløp, mens tog kjører i det andre. Dersom det skjer en hendelse, gir det god sikkerhet å ha to atskilte løp med tverrforbindelser.

– Konseptet er i tråd med den standarden som benyttes for andre lange jernbanetunneler i Europa på banestrekninger som det er naturlig å sammenligne med Follobanen, fortsetter hun.

I den første og siste delen av hver tverrforbindelse brytes berget mekanisk etter at en har skåret ut en portal gjennom betongkledningen. Dette er en skånsom metode som ikke innebærer bruk av eksplosiver. Den midterste del av forbindelsen utføres med forsiktig konvensjonell sprengning. 33 av tverrforbindelsene har en lengde på 25 meter, mens det skal lages tolv spesialforbindelser rett nord for Åsland som er tolv meter lange. Arbeidet med de 45 tverrforbindelsene skal ferdigstilles i løpet av 20 måneder.

Den største utfordringen med produksjonen av tverrforbindelsene er at det pågår mange aktiviteter i tunnelsystemet på samme tid. Derfor er det viktig at arbeidet koordineres med TBM-fremdriften, slik at betongringene som kler tunnelen innvendig ikke blir skadet, og at arbeidet tilpasses øvrig logistikk og aktivitet i de berørte tunnelløpene.

– Vi er godt fornøyde med arbeidet og fremdriften av den første tverrforbindelsen. Vi var klar over at fjellet var krevende og hardt, men forarbeidet har vært grundig, og vi visste hva vi gikk til. Vi er optimistiske med tanke på produksjonen av de 44 neste tverrforbindelsene, og vi holder tidsplanen, sier prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella Joint Venture.

TBM-produksjonen er også i rute, og det er nå boret 6 kilometer tunnel, melder Bane Nor. Alle de fire TBMene er i full drift, og tunnelløpene mot Oslo og Ski drives kontinuerlig med utgangspunkt fra det store anleggsområdet Follobaneprosjektet har på Åsland.

Nøkkelord:

Tunnel, Anlegg, Bane NOR, Jernbane
 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

 

Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner:
- Alvorlig, mener NBBL

 

Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen