Vegdirektør Terje Moe Gustavsen slo tirsdag fast at Statens vegvesen, landets største landbaserte byggherre, skal innføre karaktersetting på entreprenørene og rådgiverne, og at dette er noe de vil sette i verk i løpet av året. Som en naturlig del av dette har man heldigvis også valgt HMS som et viktig evalueringskriterium. All erfaring tilsier at dårlig planlagte HMS-prosjekter resulterer i flere uheldige hendelser - og at det mer er tilfeldighetene som styrer om det blir alvorlige ulykker eller ikke. Heldigvis har de aller fleste blitt langt flinkere innen dette arbeidet, men det skjer fortsatt for mange ulykker innen infrastrukturutbyggingen. Og med dagens brennhete marked og krav om rask gjennomføring er det viktigere enn noen gang å holde trykket oppe innen HMS-arbeidet i anleggssektoren.
Vi regner med at hvordan en aktør arbeider innen HMS er blitt tillagt stor vekt også ved tidligere anbudskonkurranser og tildelinger i Statens vegvesen-kontrakter, men dette skal nå systematiseres ytterligere – og det skal gis karakterer i etterkant av utførte oppdrag. Da vil man opplagt også kunne få til en langt bedre og mer rettferdig evalueringsprosess, slik at de riktige aktørene, de som virkelig kan vise til de beste resultatene, får belønning for dette.
Men dette er selvsagt også et tveegget sverd. Innen store offentlige anbudskonkurranser står store verdier på spill, og det er naturligvis avgjørende for alle parter at utvelgelsen av riktig aktør skjer på riktig måte. Når man skal evaluere kriterier som kvalitet, HMS, samarbeidsevne og så videre, blir karaktersettingen avgjørende – og uansett hvordan man vrir og vender på dette vil man alltid få et visst innslag av en subjektiv vurdering. Det blir ikke som rene tall, der man har helt absolutte kriterier å forholde seg til. Innen HMS må man selvsagt se på antall uønskede hendelser – men det er også viktig å se på hvordan man har jobbet i forbindelse med selve utførelsen, i tillegg til hvordan dette ble til slutt. På samme måte vil det være vurderinger i forhold karaktersetting av samarbeidsevnen. Her vil det som oftest også være ulike meninger i evalueringen av en gjennomføring som eventuelt kan ha resultert i en konflikt – alt ettersom på hvilken ende av bordet man befinner seg.
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR er også helt klar på at de kommer til å evaluere leverandørene i større grad enn tidligere, og bruke dette i anbudsarbeidet.
For de som ønsker å arbeide seriøst og langsiktig burde en slik evaluering være en fordel, og være med på å sikre at de dyktigste vinner frem – og ikke kun de som leverer laveste pris. Men da er det også viktig at man får på plass gode rutiner og modeller for evalueringene slik at karaktersettingen blir mest mulig rettferdig – og at dette skjer gjennom en åpen prosess hvor de involverte aktørene også får komme med sine synspunkter.
- Nøkkelord
- Leder