Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen sier det er rene Klondike i anleggsmarkedet, og at aktivitetsnivået er høyere enn noen gang

Skal gi entreprenører karakter i HMS

Både Gorm Frimannslund i Bane NOR og Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen åpner for å evaluere entreprenørenes HMS-arbeid. – Vi skal innføre karakterbok, sier Gustavsen.

SHA-dagene

SHA-dagene arrangeres i år for andre gang, første gang var i 2015.

Arrangører er Byggherregruppen og de prosjekterende medlemmene av Charter for en skadefri bygge- og anleggsnæring: Statens vegvesen, Statsbygg, Bane NOR, Forsvarsbygg, Norsk Eiendom og Rådgivende ingeniørers forening (RIF).

De to topplederne var tirsdag blant foredragsholderne under SHA-dagenes åpningsarrangement i Lillestrøm.

Temaet er samhandling og erfaringsutveksling, og konferansen har som mål å løfte fram rollene til byggherren og den prosjekterende i arbeidet med SHA, altså sikkerhet, helse, arbeidsmiljø.

Under konferansen ble også Charter for en skadefri bygg- og anleggsnæring resignert. Charteret ble først underskrevet av myndigheter, byggherrer, rådgivere, entreprenører og arbeidstakerorganisasjoner i 2014, og etablerte nullvisjonen for skader byggeindustrien.

- Det er ingen annen visjon man kan ha. Enkelt og greit. For å holde fast på en nullvisjon, kreves det et svært stort lederfokus. Det er en vesentlig del av lederoppgaven, og for oss er det tema på samtlige ledermøter, sier Terje Moe Gustavsen, vegdirektør i Statens vegvesen, i sitt innlegg under konferansen.

- Klondike i anleggsbransjen

Han mener det er behov for at HMS blir en enda større del planleggingsarbeidet.

- HMS er i for liten grad en del av den tidlige planleggingen, for eksempel i kommuneplaner og reguleringsplaner. Det er i de fasene det legges vesentlige premisser for hva som skal skje. Der må både vi og andre bli flinkere. Jeg vil utfordre rådgiverbransjen til å hjelpe oss med det, sier Gustavsen.

Antall skader i bygg- og anleggsbransjen er blitt redusert betydelig de siste årene, men vegdirektøren påpeker store utfordringer i HMS-arbeidet framover.

- Det er rene Klondike i dagens anleggsmarked. Aktivitetsnivået er høyere enn noen gang, og det i seg selv skaper utfordringer. Det andre trekket vi ser, er effektiviseringspress. Det er et sterkt ønske om at arbeidet du gjør ikke skal koste like mye som før. Jeg sier ikke at det går på bekostning av HMS, men faren for det ser vi alle sammen. En tredje utfordring, er internasjonalisering. Mange utenlandske aktører har et betydelig behov for styrket holdning til HMS, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Svært mange tilhørere strømmet til Thon Hotel Arena i Lillestrøm under SHA-dagene.

Skal evaluere leverandører

Gustavsen sier at HMS-arbeid henger tett sammen med arbeidet mot sosial dumping.

- Vi er i gang med å utvide krimenheten med en sentral enhet som skal avdekke og håndtere sosial dumping. Jeg tror dessverre det er nødvendig og at det er en viktig del av HMS-arbeid, sier han.

I tillegg skal vegvesenet gi karakterer på HMS-arbeidet til sine entreprenører.

- Vi kommer i år til å innføre det vi kaller karakterbok. Når et anlegg er gjennomført så kommer vi til å karaktersette gjennomføringen. Der vil HMS være et vesentlig punkt, sier han og legger til:

- Det vil forhåpentligvis gi oss et grunnlag for å kunne vektlegge dette i framtidige anbudskonkurranser.

Gorm Frimannslund.

Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR, sier under

sitt innlegg at også de vil gå inn for å evaluere leverandørene.

- Vi har vært gode på å evaluere prosjekter, men ikke like gode på å samle opp evalueringer av våre entreprenører. Det kommer vi til å gjøre nå. Vi vil se på hvilke evalueringer vi har gjort av ulike entreprenører, og bruke de i fremtidig anbudsarbeidet, sier han.

Frimannslund påpeker imidlertid at det skal være en åpen prosess.

- Viktig med HMS-charter

Konsernsjefen sier at HMS-charteret er viktig for Bane NOR. Underskriverne av charteret deler en nullvisjon for skader og har sammen jobbet fram mange veiledere og verktøy.

- Det har gitt resultater. Likevel har vi fortsatt mye å lære fortsatt, og det er viktig å lære sammen. Jeg er veldig sterk tilhenger av standardisering, og tror på felles krav til opplæring. Det er noe vi må komme lenger på. Det er viktig at vi vet hva entreprenørene kan og har av sikkerhetsopplæring, slik at vi vet hva vi kan forvente, sier han.

EBA-direktør Kari Sandberg, som er leder av styringsgruppen i charteret, sier HMS-arbeidet i bygg- og anleggsnæringen er blitt stadig bedre.

- Det har vært en betydelig reduksjon i antall drepte i vår næring de siste 15 årene. Det er resultat av et målrettet og systembasert arbeid. Det må vi fortsette med, men arbeidet blir mer krevende jo lavere tallene blir, sier hun.