Kombinasjonsbygget ved Sykehuset Levanger

Om få uker får Sykehuset Levanger sitt nye helikopterdekk. Livstruende pasienter slipper da å bli fraktet med en kombinasjon av helikopter og ambulansebil frem til selve akuttmottaket på sykehuset.

Fakta

Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Prosjekttype: Helsebygg

Areal: 3.600 kvadratmeter

Byggherre: Levanger kommune

Byggherreombud: Talde Prosjektstyring

Totalentreprenør: Grande Entreprenør

Kontraktsum eks. mva.: 87 millioner kroner

Arkitekt: Madsø Sveen Arkitekter

Rådgivere: RIB: Byggteknisk Rådgivning Steinkjer | RIV og RIE: Multiconsult | RIBr, RI Geo og RI Miljø: Norconsult | RIAku: Cowi

Underentreprenører og leverandører:

Teknisk entreprenør og branntetting: Caverion | Grunn- og utomhus: Kjell Lian | Mur/puss/flis: Mur og Puss | Stålkonstruksjoner: Lafopa Industrier | Trapper/rekkverk: PKS Industri | Glass/alu: Glassbygg | Maler/gulvbelegg: FuglesangDahl | Himlinger/lettvegger: Moelven Modus | Dører: Swedoor | Vinduer: Lian | Lås/beslag: BeslagConsult | Heis: Reber Schindler | Byggevarer: Byggmakker Gipling

Det har i flere år vært et utbredt ønske fra sykehuseieren,

Helse Nord-Trøndelag, at sykehuset på Levanger burde få sin egen helikopterplattform. Sykehuset dekker en befolkning på nærmere 100.000 mennesker, og gjennom denne delen av Trøndelag går både den sterkt trafikkerte E6 og Nordlandsbanen som forbinder landet fra sør til nord. Hittil har ambulansehelikoptre og de store Seaking-redningshelikoptrene måtte landet på en provisorisk landingsplass én kilometer fra selve sykehuset. Det har krevd omlasting av alvorlig syke og skadde pasienter. Å legge helidekket på toppen av det eksisterende sykehusbygget ble vurdert til å bli for omfattende. Nybygg var derfor påkrevd.

Nå skal helikoptrene trygt kunne lande bare noen få meter fra selve sykehusbygget. Det som da gjenstår, er en direkte innebygd bruforbindelse mellom helidekket og sykehuset. Det arbeides også med en slik løsning.

Mange funksjoner

I de nærmeste ukene skal det nye helsebygget på tre etasjer tas i bruk. Her skal det bli plass for interkommunal legevakt for fire kommuner. Ambulansetjenesten, som i dag har tilhold i havneområdet på Levanger, får flytte så nært sykehuset som mulig. Det blir eget lokale for overgrepssaker, og Helse Midt-Norge, organet som står over Helse Nord-Trøndelag, skal ha en hel etasje til sin IT-avdeling.

Allerede i 2007 ble det satt i gang en utredning med tanke på å få etablert en sterkt tiltrengt helikopterløsning. Fire år senere var det utarbeidet et forprosjekt der ny heliplattform var knyttet til et nybygg med plass for legevakt og ambulansetjenesten for distriktet som det også var sterkt behov for. Ambulansetjeneste var som nevnt lagt til havneområdet, mens legevakten for Levanger og nabokommunene holdt til på selve sykehuset. Der var plassen blitt for liten. Sykehuset trengte mer plass selv, og legevakten hadde behov for å utvide sitt areal.

I Helse Nord-Trøndelag var det smått med penger. Ordfører Robert Svarva (Ap) i Levanger tok derfor et initiativ i samarbeid med administrerende direktør Arne Flaatt i Helse Nord-Trøndelag. I 2012 ble en intensjonsavtale mellom de to offentlige organene underskrevet. Dermed kunne arbeidet starte for å få realisert prosjektet som var kostnadsberegnet til drøye 100 millioner kroner. Å få godkjent nye bygg er daglig kost. Annerledes er det med helidekk. Her er det andre krav med godkjennelse og spesielle betingelser fra Luftfartstilsynet.

Kommunen som eier

Tidlig på sommeren i 2015 var prosjektet klart for å sendes ut på anbud. Da var det inngått en leiekontrakt med Helse Nord-Trøndelag for leie av 70 prosent av bygget i 20 år. Eier og byggherre skulle være Levanger kommune som fikk råderetten av de resterende 30 prosentene.

Flere av de store, landsdekkende entreprenørene samt flere lokale entreprenører leverte inn anbud. Vinneren ble lokale Grande Entreprenør fra Verdal. Nord-Trøndelags største entreprenørfirma stakk av gårde med total-entreprisen til 87 millioner kroner. Byggekontrakt ble undertegnet like før jul i 2015, og 22. februar i år, én uke etter planen, kunne bygget overleveres byggherre.

Bygningen

Det nye helsebygget består av fire etasjer. Grunnflaten er på 800 kvadratmeter, mens hele bygget har et areal på 3.600 kvadratmeter. I underetasjen er det garasje og vaskehall for fire ambulansebiler og en parkeringsplass for to vanlige biler.

I første etasje blir det legevakt og akuttmottak for Levanger og tre nabokommuner. Her er det også gjort plass for to separate legekontor. En egen avdeling for overgrepsmottak finner vi i andre etasje. Regelverket krever i dag at legeundersøkelser som gjelder overgrep, skal skje i egne lokaler. Det er i denne etasjen kommunen har sine ledige lokaler som de foreløpig ikke har funnet leie-takere til.

I den tredje og øverste etasjen skal IT-avdelingen i Helse Midt-Norge (Hemit) ha sine kontorer. Og aller øverst troner helidekket med en diameter på 29 meter. Det er lagt dels over taket på bygget, og dels utenfor taket med store stålsøyler som bærende fundament. Luftfartstilsynet skal gjennomføre sin endelige besiktigelse i nær fremtid, og sykehuset venter å ta i mot det første helikopteret en gang i april. Da først gjennom noen prøveturer før det kan åpnes for ordinær ambulansetrafikk.

Byggekontrakten

Kontrakten som Grande Entreprenør inngikk, omfattet riving av et gammelt garasjebygg, grunnarbeid, bygging av selve bygget, samt helidekket og opparbeidelse av 50 nye parkeringsplasser. De gamle var en del av tomten som er eid av Helse Nord-Trøndelag gjennom Sykehuset Levanger.

Byggestart var i januar 2015. Grunnen består stort sett av sand, og dermed ukomplisert å håndtere. Byggegropen var på om lag to meter, og en del av massen som ble gravd ut, ble brukt til oppfylling andre steder på tomten. Fundamentet er av plasstøpt betong, og det er mye av det samme i bærebjelker og søyler. Plattendekker, produsert ved Grande Entreprenørs egen fabrikk i Verdal, er brukt til etasjeskillere istedenfor hulldekker.

Innerveggene består delvis av plasstøpt betong, mens veggene inne i bygget i stor grad er av gips og dels tre. Trappene er av prefabrikkert betong, også det levert av Grandes egen fabrikk. Taket består av betong, isolert med 40 cm tykt isolasjonsmateriale samt membran.

Fasaden består av gul teglstein med bærekonstruksjoner av en kombinasjon av tre og betong. I september i fjor var bygget under tak, og et par måneder før kunne tømrerne fra Grande begynne sin del av jobben.

Helikopterdekket

Helidekket er det mest spesielle ved dette bygget. Grande leverte inn et anbud basert på å levere et helidekk i betong. Det er bygd som en blanding av plattendekker og plasstøpt betong som ble tilført dekket når det var på plass på taket. Hele helidekket veier nær 500 tonn. Kravet er at det skal tåle minst tre ganger vekten av de tyngste helikoptrene som skal lande. Dekket er derfor bygd for å ta i mot de nye redningshelikoptrene, AW 101 som fra neste år gradvis skal avløse dagens Seaking-maskiner. De nye helikoptrene vil veie 15 tonn mot dagens ti. Det er spesielle krav til vibrasjon, brannberedskap og meteorologiske forhold knyttet til helidekket.

Selv om bygging av helikopterdekke ikke er noen dagligdags oppgave for et middelstort entreprenørfirma som Grande, så mener prosjektleder Ståle Gresdal hos Grande Entreprenør at denne delen av byggeprosjektet ikke har vært spesielt krevende.

– Det mest krevende har nok vært å administrere byggetomten og byggearbeidene så nært opp til driften av sykehuset med behov for at ambulansebilene har fri tilgjengelighet til en hver tid, forteller Svein Roger Troset som har vært kommunens byggeansvarlig.

Et problem fikk man da det viste seg at kravene til jordskjelvsikring ikke var oppfylt. Det var derfor nødvendig å bruke mer betong. Det medførte en forsinkelse på omlag fire uker, og var grunnen til at overlevering ble en uke forsinket.

Energiforbruket

Bygget er bygd som passivhus - det er krav kommunen setter. Det har ført til trelags-glass i vinduene og spesielle dører. På grunn av helikoptertrafikken er det også satt egne krav til stabilitet i bygget, og strengere støykrav enn vanlig.

Oppvarmingen består av vannbåren gulvvarme fra sykehusets varmesentral der det enn så lenge i stor grad fyres med olje. Noen oppholdsrom er imidlertid utstyrt med panelovner. Etter som bygget er et passivhus, er behovet for ekstern varme relativt beskjedent.

På det meste har 40 personer vært i arbeid på bygget. Syv av dem fra Grandes egen stall. Grande har som vanlig tatt seg av alt betong-, tømrer-, blikkenslager-, og takarbeid. Også i dette prosjektet er det mange lokale underentreprenører og leverandører som har sluppet til. Det er ikke rapportert om arbeidsulykker av noe slag.


Flere prosjekter