Ny hovedbrannstasjon i Sandnes

Kruse Smith har bygget den nye hovedbrannstasjonen på Stangeland i Sandnes, i tillegg til legevakt, ambulanse-
sentral og øyeblikkelig hjelp med 17 sengeplasser.

Fakta

Sted: Sandnes

Prosjekttype: Offentlig etatsbygg

BTA: 13.800 kvadratmeter

Byggherre: Sandnes Eiendomsselskap KF

Byggherrerådgiver elektro og ITB: COWI

Byggherrerådgiver VVS: Multiconsult

Prosjekt- og byggeledelse: Epcon

Totalentreprenør: Kruse Smith

Totalteknisk entreprenør: Apply TB

Kontraktssum eks. mva.: 270 millioner kroner

Intensjonsarkitekt: Stein Halvorsen Arkitekter

Arkitekt for totalentreprenør: Kraftværk

Rådgivere:

RIB: Kraftværk, Høyer Finseth, iVest Consult, Prefab Design l RI Aku: Sinus l RIEnergi: SMI Energi & Miljø l RIVA: Jærconsult l RIBr: BrannCon

Underentreprenører og leverandører:Tømrer: Akost l Sedumtak: Bergknapp l Montasje elementer: Elementmontasje Vest l Personløftere: Etac l Sportsutstyr: Egas Sport l Sprinkler: Fire-Tech l Vinduer: Gilje Tre l Leverandør av stål: Give Stålspær l Trapper og rekkverk: Hamre l Vaskehall og Energen-leverandør: Holta & Håland l Hulldekke og fasadeelementer: Hå Element l Innredningsarbeider: Haugland Miljø Innredning l Maler- og gulvleggerarbeider: Interiørfaghuset T. Lund l Fasadeplater: Ivarsson & Co l Kjøleleverandør: Jæren Kulde l Heis: Kone l Arkitekt og Byggeteknikk: Kraftværk AS l Lett-tak: Lett-tak Systemer l Lås og beslagsarbeider: Marvik Service l Murer- og flisarbeider: Murmester Jan Petersen AS l Blikkarbeider: Nordic Steel l Byggevarer: Optimera l Garasjeporter: Port Teknikk l Grunnentreprenør: Risa l Glass- og aluminiumsarbeider: Rubicon l Taktekking: Sandnes Tak AS l Solskjerming: Stavanger Markise l Systeminnredning: Stavanger Bygg l Oppmåling: Stitek l Stålarbeider: Stålteknikk l Klatrevegg leverandør: Tjelmeland friksjon l Traverskran: TKS Løft

Gravingen på det nye nærings- og industriområdet i Sandnes startet 18. mai i 2015, og den første støpen ble gjennomført i august samme år etter at morenemassene var gravd ut. Det er støpt ringmurer til elementer og 200 millimeter gulvstøp rett på morenen. Bygget er reist som følge av et interkommunalt samarbeid mellom kommunene Gjesdal, Klepp, Kvitsøy, Sola, Randaberg, Rennesøy, Sandnes, Stavanger, Time og Finnøy, og det er Sandnes Eiendomsselskap KF som har gjennomført prosjektet på vegne av Sandnes kommune.

– Vi har satt opp bygget på halvannet år, en omfattende og stor jobb som normalt tar drøyt to år. Det vil si cirka 13.800 kvadratmeter fordelt på tre etasjer i de tre byggene. Det er to etasjer over bakkeplan i hvert bygg, i tillegg til en samlet underetasje for alle byggene, sier byggeleder Øyvind Lerbrekk i Kruse Smith til Byggeindustrien.

Den nye brannstasjonen er ved første øyekast den mest spesielle delen av det nye prosjektet. En rundt 100 meter lang og 30 meter bred vognhall med inn- og utkjøring i hver ende, skal gjøre utrykning enklest mulig. Vognhallen skal være den eneste i sitt slag i Norge, som hele den nye brannstasjonen for øvrig, ifølge Lerbrekk.

– Stasjonen er bygget etter en modell som Plangruppa for byggherren hentet inspirasjon fra i Antwerpen i Belgia. Alle kjøretøyene får plass inne i vognhallen, og har parkeringsfelt på skrå langs den ene siden, sier byggelederen.

Innen i stasjonen er det også lagt vekt på et skille mellom skitten og ren sone, og feierne får direkte adgang utenfra til feierverkstedet. Det er dessuten bygd en egen klargjøringshall for av- og pålessing av utstyr, samt vask av bilene.

Brannstasjonen rommer også flotte treningsfasiliteter med både gymsal, stort treningsrom og en 15 meter høy klatrevegg. Denne delen av stasjonen er også blitt utstyrt med et tipp, topp garderobeanlegg med høy standard.

– Det er en stor kantine for administrasjonen til Brannvesenet, og i tillegg har hver enkelt avdeling en spisesone.

Fasadene til den komplekse bygningsmassen består av 26.000 kvadratmeter ytter- og innervegger av prefab og klimavegger. To av de tre byggene har lettaksystem, mens det tredje bygget har et stålplatetak med isolasjon.

– Innvendig er gulvet i under-etasjen av betong, og de andre gulvene har gulvbelegg og linoleum. Baderommene har en blanding av flislagte gulv og gulvbelegg, sier Lerbrekk.

Det nye bygget har energiklasse A. Det er boret 34 energibrønner ned til 220 meter som leverer både varme og kjøling.

– Lyse Energi leverer i tillegg gass til oppvarming. Dessuten er det montert en kjøleunit på et av takene for å ta toppene av nedkjøling under de varmeste periodene om sommeren, sier byggelederen, forteller han.

Bygget har standard vinduer med tolags glass og trerammer, mens de 485 dørene er av stål og tre. Belysningen er i stor grad LED-lys.

– Jeg synes det har vært et godt byggeprosjekt som vi har løst veldig bra. Det er et komplekst bygg med mange tekniske leveranser, men vi har ikke problemer av betydning i løpet av byggetiden. Heldigvis har vi også unngått arbeidsulykker med personskader, sier Øyvind Lerbrekk.

Fornøyd prosjektansvarlig

Kompleksiteten i de tre byggene er imponerende i seg selv, ikke minst med tanke på den stramme byggetiden. Prosjektansvarlig i Sandnes Eiendomsselskap KF, Ingun Bjerkelo, vektlegger stor brukermedvirkning gjennom hele prosessen som en av årsakene til et vellykket prosjekt.

– Vi er godt fornøyd med resultatet. Tomta er i utgangspunktet i minste laget til alle disse formålene, men brukerne har fått være med og uttale seg i stor grad gjennom hele byggeprosessen. Det har vært avgjørende for å få samlet de ulike funksjonene i bygget på en utmerket måte. Jeg er fornøyd med at vi har klart å få til samordningen av brukerne, som alle har uttrykt tilfredshet med resultatet, sier Bjerkelo til Byggeindustrien.

Hun uttrykker også tilfredshet med arbeidet totalentreprenøren Kruse Smith har gjort.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Kruse Smith hele veien. Selv om byggetiden har vært knapp, har de løst oppgavene på en utmerket måte, og vi har klart å holde oss innenfor kostnadsrammen på 520 millioner kroner. Nå gjenstår blant annet inventar, IKT, slangevaskemaskiner, arkivsystemer, medisinsk utstyr og idrettsutstyr, sier Bjerkelo.

– Utradisjonelt

Det er Stein Halvorsen Arkitekter AS som har hatt den arkitektoniske hovedintensjonen og planleggingen av de tre byggene. Sivilarkitekt Magnus Rynning-Tønnesen forteller at tomtearealet var den største utfordringen.

– Problemet lå i at tomta var regulert for brannstasjon og øyeblikkelig hjelp, noe arealet egentlig er alt for lite til. Beredskapstjenester krever et stort manøvreringsareal på utsiden av bygget, så løsningen ble en gjennomføringshall med enveiskjøring og et større manøvreringsareal innvendig. Dette er en utradisjonell måte å tenke på i Norge, sier Rynning-Tønnesen til Byggeindustrien.

Ved å utnytte den skrå tomta, ble det mulig å plassere brannstasjon, legevakt og øyeblikkelig hjelp på bakkeplan.

– De øvrige funksjonene til brannstasjonen, som for eksempel administrasjon og kasernering, ligger på toppen av bygget. Strukturen er veldig komplisert, men vi mener at vi har lyktes ut i fra forutsetningene vi hadde. Vi tror at brukervennligheten kommer til å fungere optimalt, sier Rynning-Tønnesen.

Den visuelle designen er utformet slik at byggene gir en følelse av autoritet, men samtidig virker de ikke for dominerende.

– Byggene er designet ut i fra funksjonene, og ut i fra at de skal utstråle at de er viktige for samfunnet. I tillegg er det noe med hvordan publikum møter den nye stasjonen. Ved å bryte opp bygningsmassen i flere bygg, har vi klart å bryte ned volumfølelsen. Når det gjelder valg av farger og materialer, har tanken vært å få til et enkelt, visuelt preg. Det har vært et litt hårete mål å få til hele prosessen på så vidt kort tid, men jeg synes egentlig ikke at det har vært en vanskelig oppgave. Vi har tegnet lignende bygg tidligere, og det gode samarbeidet med brannvesenet og brukergruppene for øvrig har bidratt til et godt resultat, sier Rynning-Tønnesen.


Flere prosjekter