Jessheim kirke

Kirkerommet fra 1994 var ikke lenger dimensjonert for en av Norges raskest voksende kommunebefolkninger. Kapasiteten er nå mer enn fordoblet i et kirkerom der lysinnfallet bidrar sterkt til utformingen og arkitekturen.

Fakta

Sted: Jessheim

Prosjekttype: Kirkebygg

Byggherre: Ullensaker kirkelige fellesråd

Byggeledelse og LARK: VSO Consulting

Bruttoareal: cirka 1.400 kvm

Generalentreprenør: Ø. M. Fjeld

Kontraktssum eks mva.: 45 millioner kroner

Arkitekt: Hille Melbye Arkitekter

Rådgivere: RIB: Phi-Kon | Rådgiver energi: Itech | RIG: Løvlien Georåd | RIBR: Brannsafe | RIA: Multiconsult | RIV: Randem & Hübert / Lunder & Aas | RIE: Nordengen

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Nordby Maskin | Automatikk: Johnson Control | Elektro: Nordengen | Rør: Lunder & Aas | Ventilasjon: Randem & Hübert | Heis: Heisplan | Stikker: Bryhni | Mur og flis: Bjørklund og Løvlien | Lås og beslag: Ingeborg Beslag & Låssystemer | Branntetting: Brann- og Sikkerhetsforum | Himlinger: Modulvegger Oslo | Stålarbeider: EMV Construction | Betonggulv: Fron Betong | Betongsliping: Norsk Epoxy | Altersmykket tegnet av: Eimund og Vebjørn Sand, produsert av Riktig Design

– Oppgaven er å tegne et bygg der folk kan føle høytid. Et kirkerom har helt andre funksjoner enn andre bygninger. Her bygges det rom for kontemplasjon; for å stenge deg ute fra verden, og for å få deg til å tenke helt andre tanker enn utenfor, forteller Tore Wiig i Hille Melbye Arkitekter om kirkebyggs viktigste funksjon.

To kontrakter

For generalentreprenør Ø. M. Fjeld har prosjektet vært delt inn i to trinn med hver sin separate kontrakt. Trinn 1 omfattet forlengelse av to bygg i nord og syd på tilsammen cirka 500 kvadratmeter, disse sto ferdig våren 2016. Trinn 2 startet med riving av det gamle kirkerommet våren 2016, og omfattet 500 kvadratmeter rehabilitering og et nytt kirkerom på 360 kvadratmeter. Det nye kirkerommet ble overlevert 1. februar og vigslet 5. mars i år.

Ombyggingen av Jessheim kirke skulle sikre bygget et større kirkerom, samt flere kontorer til de ansatte. For trinn 2 sin del medførte budsjettet et par runder ekstra i kommunestyret, men det endte til slutt med at nødvendige midler ble innvilget for å komme i mål økonomisk. Med i prosjektet er også rehabiliterte lokaler til rusomsorgen som nå har fått større arealer enn det de disponerte tidligere.

– Jessheim er jo en byggeplass, det bygges på alle kanter av mange aktører, sier prosjektleder hos Ø. M. Fjeld, Per Arne Wolden. – Både boligbygging og utvidelse av kjøpesenteret foregår nå. Det er mye masseforflytting og inntransport av betongelementer og varer. Men vi entreprenører visste om hverandre, og har i samarbeid med Ullensaker kommune hatt fellesmøter for å løse litt logistikk. Også Vegvesenet har vært imøtekommende med å bidra til stengninger av gateløp når det har vært som mest hektisk, sier Wolden.

Men Wolden påpeker allikevel at det mest krevende har vært å bygge i drift. Kirkekontoret og et aktivitetssenter for barn har vært i drift hele tiden, så persontrafikk har fra et HMS-synspunkt krevd sine ressurser.

Geometrien

Kirkerommet har en spesiell form og en særegen geometri i taket. Midtpartiet er plant, men det skråner innover fra øst og vest. Det ble vurdert ulike løsninger og materialvalg for bæresystem for å ta igjen elementer fra øvrig bygningsmasse. Det endte med et stålskjellett og ståltak som ble kledd inn med bindingsverksvegger og påført STO-puss.

– Selv om kirkerommet er enkelt og minimalistisk med hvite vegger, slipte betonggulv og askepanel i taket, er det en del liturgiske elementer – alter og døpefont – som skal på plass. Men et svært viktig element er akustikken, både når det gjelder for preken og for musikk, sier arkitekt Wiig.

– Himlingen er spesiell, og er bygget akustisk som en gitarkasse. Bak den nedhengte spilehimlingen i ask er det forskjellige lag med gips, duk og isolasjon for å kunne absorbere lyd på best mulig måte. Det er flere lag med gips og sjikt på ulike steder. For å komme til måtte vi ha stillaser i hele kirkerommet i to måneder, som hadde samme form som takverket. Det var en krevende prosess, på det meste var det 10-12 mann som var engasjert i det arbeidet, forteller Wolden.

For Hille Melbye Arkitekter var det viktig å forholde seg til den eksisterende delen av kirken når det skulle tegnes nytt kirkebygg. Det er et samspill mellom materialet i gammel bygningsmasse, som er hvitmalt Leca, og hvitpussede overflater i det nye.

– Men det var krevende å videreføre noe av ånden i det gamle. Det ble tatt vare på alterdekorasjonen, et krusifiks og to glassmalerier, som nå har fått en plassering på veggen mot vest. Alterveggen i øst er et hjørne som vi kappet skrått. I trekanten kommer nesten alt av lys inn ovenfra. Øvrig dagslys er bare smale, vertikale spalter. Den skrå alterveggen er også synlig utenfra der den holdes opp med en limtresøyle, forklarer Wiig.

Jessheim kirke har bevilget seg 400 spesielle stoler. De samme designstolene finner vi også i en pen rekke av internasjonale kultur-institusjoner, som Louvre i Paris, Metropolitan Museum of Art i New York og i British Museum i London.

Men det kan absolutt være et behov for å sitte på gode stoler og betrakte den høye alterveggen. For der henger brødrene Eimund og Vebjørn Sands altersmykke. En 7,8 meter høy og 207 kilo tung og finurlig geometrisk figur laget av opptil 25 millimeter tykt akrylglass. Utsmykningskomiteen i Jessheim kirke ønsket seg et altersmykke med paralleller til Vebjørn Sands Keplerstjerne ved Gardermoen. Stjernen i kirken er en forenklet form med kun fem armer, men skal forklare skaperverkets storhet gjennom geometrien.

– Dette kirkerommet er blitt enestående. Romformen og måten å bruke lyset på har jeg ikke sett i noe annet kirkebygg, avslutter Wiig.


Flere prosjekter