Asbjørn Vennebo. Foto: Tarjei Krogh

Nok et sterkt år for Optimera

2016 ble et godt år for hele byggevarebransjen med en vekst på fem prosent. Administrerende direktør i Optimera Asbjørn Vennebo kan glede seg over en vekst på mer en det dobbelte enn markedsveksten. 

Optimera hadde i 2016 en organisk vekst på 11 prosent.

Sisteledssalget for Optimera sine kjedekonsepter (inkl. franchisetakere) utgjorde 9,1 milliarder kroner i 2016 mot 7,8 milliarder i 2015, som gir en vekst på nesten 16 prosent. Nøkkeltallene til selskapets egeneide virksomheter viser også gode tall med vekst både på topp- og bunnlinje.

Nøkkeltall for egeneide virksomheter i Optimera: 

- Det er husbyggere og entreprenører som står for den størstedelen av veksten, men vi har også hatt god vekst på byggmester- og forbrukermarkedet. Vi har gjennom året hentet inn flere nye forhandlere til kjedekonseptet vårt Montér, sier Asbjørn Vennebo.

Satsing på spesialistkonsepter
Vennebo mener en viktig del av suksessen til selskapet har vært satsningen på og utviklingen av spesialistkonsepter. Det har vært en strategisk satsing å bygge konsepter og tjenester, og ikke bare pushe produkter til lavest mulig pris.

- Spesialistkonseptene for dør og vindu, prefab og verktøy og festemidler har vært spesielt vellykkede, sier Vennebo.

Optimera fortsatte satsingen på prefab og styrket sin tilstedeværelse i dette markedet med oppkjøpet av elementfabrikken på Tysnes i 2016.

- Optimera Byggsystemer har hatt en tydelig og klar vekststrategi og etableringen i Tysnes bidrar til å befeste vår posisjon som totalleverandør til både nybygg- og rehabiliteringsmarkedet. Nå har vi egne produksjonsanlegg i Andebu, Stangeland, Ilseng og Tysnes. Vi har utvidet både kompetanse og kapasitet, så her regner jeg med fortsatt god vekst også de neste årene, forteller han.

- Viktig med fagmiljøer
- Innenfor de ulike spesialistområdene er det viktig med egne fagmiljøer fordi det er ulike kompetansekrav og folk på kjøkkensalg versus prefab eller verktøy og festemidler. Vi er en kompetansebedrift og rekrutterer mennesker med spesialistkompetanse. Nå teller vi over 1.900 ansatte. Det er disse som drar maskineriet og de skal ha mye av æren for den gode flyten selskapet er i nå, sier Vennebo.

Flis
I 2016 ble Optimera også en stor aktør innen markedet for flis og tilbehør etter oppkjøpet av Flisekompaniet.

- Dette oppkjøpet styrket vår posisjon som totalleverandør og produktspesialist og gir gode merverdier for våre kunder. Vi har lykkes med å ta spesialistroller innenfor flere ulike kategorier de siste årene og nå er det viktig å ha fokus på kompetanseoverføring slik at vi rask drar videre i samme retning også innenfor dette forretningsområdet, fortsetter Vennebo i en pressemelding

Flisekompaniet har i likhet med resten av Optimera rustet seg for det digitale skiftet som bransjen nå er inne i. I 2016 ble 3 nye nettbutikker lansert for Flisekompaniet, Optimera og Montérs kunder.

- Over lengre tid har Optimera satset hardt på utvikling av digitale løsninger som hjelper kunden med planlegging, prosjektstyring, bestilling og dokumentasjon. Dette har vært en stor suksess, heter det i meldingen.

- Når det kommer til digitalisering ligger det et stort uforløst potensiale i byggebransjen og dette blir et viktig fokusområde fremover. Vi kommer til å fortsette satsningen på å utvikle gode digitale løsninger som gjør hverdagen til byggmestere enklere, forteller Vennebo.

- Vi har allerede utviklet det digitale multiverktøyet "MinOptimera", som har blitt tatt godt i mot i markedet. En stadig større del av kundene våre bestiller varene sine på nett enten fra mobil, nettbrett eller pc. Med MinOptimera har kundene både kontor og innkjøpsfunksjonen rett i lomma, sier han..

Fortsatt optimisme for 2017
- 2017 har fortsatt der 2016 sluttet. Vi opplever at det fremdeles er et sterkt behov for nye boliger. Det gir arbeid både for våre kunder og oss, så vi er optimistiske. En stadig sterkere konkurranse om jobbene gjør at vi hele tiden må skjerpe oss. Og det liker vi, avslutter Vennebo.