Illustrasjonsfoto: Ådne Homleid

Disse fire er prekvalifisert for Nye Veier-jobben E6 Arnkvern - Moelv

Ni entreprenører søkte om prekvalifisering til konkurransen om totalentreprisen for E6 Arnkvern – Moelv. Av disse er fire prekvalifisert til å gi tilbud; Hæhre Entreprenør AS, Veidekke Entreprenør AS, NCC Norge AS og AF Gruppen Norge AS.

Hæhre Entreprenør fikk høyest samlet poengsum blant de de fire

Poengene ble som følger:
Hæhre Entreprenør: 98,42 poeng
Veidekke Entreprenør: 94,49 poeng
NCC Norge: 88,82 poeng
AF Gruppen: 88,22 poeng

– Vi er glad for den store interessen rundt prosjektet Arnkvern – Moelv. Det var skarp konkurranse mellom mange godt kvalifiserte søkere. Nye Veier har valgt å gå videre med fire entreprenører som nå skal konkurrere om oppdraget, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.

De ni søkerne skal være grundig evaluert opp mot kravene i kvalifikasjonsgrunnlaget, en prosess gjennomført med egne evalueringsgrupper. Resultatet er at fire tilbydere blir med videre i prosessen.

– Vi må være helt sikre på at tilbyderne som går videre til neste runde har de kvalifikasjoner som er nødvendige for å gjennomføre et så omfattende veiprosjekt. Dette er en stor entreprise i antall kilometer og omfang. Byggingen skal skje langs eksisterende vei med relativt høy trafikkmengde og det er flere kryssende veier, store kryss og en tunnel i entreprisen, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen.

– De fire som er innstilt skiller seg ut ved at de alle har gode besvarelser og oppnår dermed relativt lik poengsum, sier Moshagen. I vurdering av tilbyderne, er det tre faktorer som har blitt vektet inn i vurderingen:

Erfaring fra tilsvarende arbeider: Tilbyderen skal ha gjennomført samferdselsprosjekter på en måte som viser god gjennomføringsevne, god kontraktstyring og god samarbeidsevne med byggherren.

HMSK: Tilbyders ivaretakelse av helse, miljø, sikkerhet, sikring, ytre miljø og kvalitet.

Samfunnsansvar: Tilbyders rolle som samfunnsaktør.

Det er også stilt økonomiske krav, krav til skatte- og merverdiattest, samt firmaattest.

Tilbudsfasen gjennomføres som en BVP-konkurranse (Best Value Procurement). BVP er en metodikk for innkjøp som skal sikre at vi velger den beste leverandøren for å nå målene i prosjektet. Metoden sikrer eierskap, involvering og god risikoforståelse hos leverandøren. Dette er det andre veiprosjektet i Norge som gjennomføres etter BVP-metoden.

De fire tilbyderne får konkurransegrunnlaget 17. mars og de skal levere sitt tilbud 9. juni. Tilbudet skal, i henhold til BVP-metoden, være på maksimalt seks sider. Videre blir tilbudet evaluert og nøkkelpersoner intervjuet, før Nye Veier velger foretrukket entreprenør i begynnelsen av juli. Deretter følger en konkretiseringsfase der entreprenøren får mulighet til å utdype tilbudet. Målet er å signere kontrakt i oktober 2017.

– Veistrekningen er 24 km. Arnkvern – Brumunddal ferdigstilles sommeren 2020, mens Brumunddal – Moelv skal stå klar sommeren 2021, sier Moshagen.

Disse ble ikke med videre:
Astaldi S.p.A, Itinera S.p.A, Roadbridge Aibel Joint Venture (dannet av Roadbridge Ltd og Aibel AS), Sacyr Construccion S.A og Salini Impregilo S.p.A. 

Åpningsprotokollen til prekvalifiseringen finner du her

Anskaffelsesprotokoll finner du her