Dette er de tre alternativene for ny E39 - høringsrunden i gang

Nå ligger planprogrammet for den nye firefelts vegen mellom Lyngdal og Sandnes ute på høring. Planarbeidet skal utføres som statlig plan.

Det er i hovedsak tre korridoralternativer som ligger ute på høring, med noen varianter på delstrekninger, skriver Vegvesenet på sine nettsider.

Prosjektgruppen, sammen med konsulentfirmaet Norconsult, har jobbet seg frem til tre hovedkorridorer som Vegvesenet mener kan oppfylle målene for planarbeidet:

Kortere kjøretid, reduserte kostnader for trafikantene, enklere drift og vedlikehold og færre ulykker.

Dette er de tre alternativene:

  • Indre korridor går i traktene langs dagens E39, men med betydelige innkortinger, og ender ved Ålgård i den vedtatte traseen for ny E39 mellom Ålgård–Hove (Sandnes).
  • Ved Moi går ytre korridor via Eide til nord for Egersund by, over Fotlandsvatnet og videre nordover via Høg-Jæren til Osli eller Bråstein i Sandnes.
  • Midtre korridor forlater indre korridor ved Årrestad, krysser dagens veg ved Eigestad, passerer Tengesdal og Ognadalen før den fortsetter videre inn i ytre korridor fra vest for Hagavatnet i Hå kommune.

Når høringen av planprogrammet er ferdig, beslutter departementet om ytre og midtre korridor skal være med i det videre planarbeidet.

Planarbeidet for ny firefelts motorveg med midtdeler, berører 11 kommuner i fylkene Vest-Agder og Rogaland.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har besluttet at planarbeidet skal utføres som statlig plan. Alle berørte kommuner ble forespurt, og støttet dette.