– Denne rammen gir rom for nye og nødvendige investeringer. BNL er fornøyd med at det satses på jernbane, og særlig viktig er det at det settes av midler til ny jernbanetunnel under Oslo, sier administrerende direktør Jon Sandnes i BNL.

BNL om NTP: Rammen gir rom for nødvendige investeringer

– Den varslede satsing på jernbane er svært viktig for å møte befolkningsveksten og skape gode og effektive bo- og arbeidsmarkedsregioner, sier administrerende direktør Jon Sandnes i Byggenæringens Landsforening (BNL). 

De fire borgerlige partiene presenterte torsdag en enighet om hovedpunkter i den kommende Nasjonal transportplan (NTP). Totalt skal det brukes om lag 1.000 milliarder på samferdsel de kommende 12 årene. 45 prosent skal gå til investeringer i jernbane.

– Denne rammen gir rom for nye og nødvendige investeringer. BNL er fornøyd med at det satses på jernbane, og særlig viktig er det at det settes av midler til ny jernbanetunnel under Oslo. Dette er helt avgjørende for å få full effekt av de øvrige investeringene i jernbanen i ICE-triangelet, sier administrerende direktør Jon Sandnes i BNL.

Under pressekonferansen var også statsministeren veldig tydelig på at investeringene i jernbane skjer for å knytte bo- og arbeidsmarkedsregioner tettere sammen gjennom å satse på kollektivtransport.

– Dette er positive signaler fra regjeringen. Det må være en overordnet, prioritert oppgave for myndighetene å legge til rette for økt boligbygging og næringsutvikling rundt kollektivknutepunktene, slik at vi sikrer størst mulig samfunnsnytte av investeringene i infrastruktur, sier Sandnes.

Partiene bak dagens enighet understreket også at reformene i samferdselssektoren ligger fast og allerede har gitt gode resultater. Blant annet ble det vist til at Nye Veier anslår at de vil kunne gjennomføre byggingen av de prosjektene de har i sin portefølje i løpet av 12, ikke 20 år slik det var forutsatt.

– BNL har lenge påpekt at det gjennom tidlig involvering, bruk av kompetansen i anleggsbransjen og lengre sammenhengende veibygging er mulig å få mer vei for pengene. Det er gledelig å se at Nye Veier allerede nå kan dokumentere gode resultater og at regjeringen vil videreføre dette arbeidet i en ny NTP. Nå er det viktig at også Statens vegvesen får handlingsrom til mer effektiv utbygging og at det er fult fokus på raskere og bedre planprosesser, utdyper Sandnes.

Stortingsmeldingen om NTP vil bli presentert før påske.

– Det vi har fått presentert i dag er lovende, men full oversikt over regjeringens tiltak får vi først når alt er lagt fram, sier Sandnes.

Ketil Solvik-Olsen mener norske entreprenører vil få mye å gjøre de neste årene. Arkivfoto.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er ikke i tvil om at den norske byggenæringen får nok å gjøre fremover.

- Entreprenrøene vil være travelt opptatt. Vi har brukt mye tid på å få følelse av optimal organisering av prosjetker for at Bane Nor skal kunne drive langsiktig utvikling uten store svingninger i organisasjonen år for år, og hva som er realistisk å gjennomføre i sum, skriver Ketil Solvik-Olsen i en SMS til Byggeindustrien.