Haakon Tronrud er skuffet over at Ringeriksbanen blir skjøvet på i tid. Arkivfoto: Arve Brekkhus

Bransjetopp skuffet over Ringeriksbanen-utsettelse

Entreprenørnestor Haakon Tronrud i Tronrud Gruppen er skuffet over at Ringeriksbanen utsettes i to år. – Snodig å kalle det utsettelse, mener samferdselsministeren.

– I 2019 går spaden i jorda, i 2024 skal den stå ferdig, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Stortinget for under ett år siden ifølge Ringerikes blad.

Nå går spaden i jorda tidligst i 2021.

Det liker administrerende direktør i Tronrud Gruppen, Haakon Tronrud dårlig. Han har vært en av pådriverne for å få styrket samferdselsåren mellom Ringerike og hovedstaden.

– Vi stiller oss undrende til at man har valgt å skyve på prosjektet i to år på bakgrunn av forsinkelser i planarbeidet. Vi er godt kjent med at det ikke er forsinkelser i planarbeidet, noe også lederen for fellesprosjektet har uttalt. All den tid Ketil Solvik-Olsen har vært så tydelig på at dette prosjektet skal gjennomføres effektivt med statlig plan, blir det ekstra rart, sier Håkon Tronrud til Byggeindustrien.

– Men vi er godtroende her på Ringerike og satser på at dette bare er en liten justering og at prosjektet kommer på plass. Det er jo satt av penger til det, sier han.

Snodig å kalle det utsettelse, mener ministeren

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Arkivfoto

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er ikke enig i at prosjektet utsettes, til tross for at byggestart tidligst blir 2021.

På spørsmål fra Byggeindustrien om også E16-delen av Fellesprosjektet er satt på hold, eller om det bare gjelder Ringeriksbanen, svarer Ketil Solvik-Olsen slik i en SMS:

– Snodig å si vi utsetter et prosjekt som nå ligger fullfinansiert i NTP, og som ikke lå inne i forrige periode i det hele tatt. Bane og vei skal gjennomføres i en organisasjon, vi jobber fortsatt med hvordan det skal gjøres rent praktisk, skriver Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

- Skaper uforutsigbarehet

Haakon Tronrud er spent på om motorveien startes opp tidligere, eller om også den blir skjøvet i tid sammen med jernbaneprosjektet.

– En av de store besparelsene i prosjektet er jo at de skal bygge dette samtidig. Store deler av korridoren går i et fellesløp, men ikke alt. Så hva som skjer med motorveien, har vi ikke greid å få klarhet i, sier Tronrud.

Han mener både det offentlige og næringslivet i regionen nå har fått langt mer uforutsigbare rammevilkår i sine lokale utviklingsprosjekter.

– Veksten vil nok komme uansett. Men det er satt av store ressurser i både kommunen og i det private i planarbeid, så en utsettelse gjør at man bruker lenger tid og ting blir dyrere. De som til slutt sitter igjen med regningen er forbrukere og boligkjøpere, mener han.

Boligprodusentene, mener jernabanetunnel haster

Boligprodusentens forening er ikke like bekymret for at Ringeriksbanen blir skjøvet på i to år og mener det aller viktigste er å få på plass en en ny jernbanetunnel under Oslo for å unngå at man bygger seg til kø.

– Før man kan bygge Ringeriksbanen må man ha bygd tunnel under Oslo, hvis ikke vil det gå på bekostning av andre deler av trafikken inn og ut av Oslo, sier Per Jæger til Byggeindustrien.

Regjeringen har varslet en satsing jernbanetunnel under Oslo og har satt av 16 milliarder kroner i NTP. Tunnelen skal stå klar i 2032.

Boligprodusentenes forening er utålmodige, og mener arbeidet ikke kan komme i gang raskt nok.

Administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening, Per Jæger. Arkivfoto: Sindre Sverdrup Strand

– Skal noe ta unna for boligbygging og prisveksten i Oslo, som er av nasjonal betydning, så må jernbanetunnelen få aller høyeste prioritet. Det haster, sier Jæger.

Han savner også penger til en ny t-banetunnel under Oslo.

– Det mener jeg fordi det bor stadig flere mennesker i eller i nærheten av Oslo. De menneskene som kommer inn til byen, må også transporteres ut i byen. Dette burde vært prioritert nå, slik at man kan bygge to tunneler samtidig, mener Jæger.

Ifølge Boligprodusentene burde Bane Nor dessuten fått pålegg om å lage en Follobane-stasjon på Åsland i utkanten av Oslo, slik at man kunne tatt tog fra et nytt planlagt boligområde på Gjertsud.

– Slik som det er lagt opp nå, med busstransport inn til byen, ender man i realiteten opp med økt biltrafikk, mener Jæger.