Billionplanen

Om utbyggingene som ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 følges opp, så står vi foran et kjempeløft av infrastruktursatsingen i Norge i årene fremover. Det settes av nesten 1 billioner kroner i planperioden - noe som er nesten doblet så mye som ligger inne i inneværende plan.

Nøyaktig sum for hele planen skal være på 928,7 milliarder kroner. Stasbudsjettet er nå på rundt 1.200 milliarder kroner for å sette det litt i perspektiv. Det er dermed enorme summer vi snakker om som skal investeres de neste årene.

Regjeringen og samarbeidspartiene har de siste dagene reist rundt om i landet for å komme med flere lekkasjer og torsdag lettet de enda litt mer på sløret. Her kom det blant annet frem mer informasjon rundt det totale omfanget av planen. Det meste skal nå være klart i diskusjonen mellom partene, men planen blir ennå ikke presentert på noen uker – og først da får vi den fulle fasiten.

Torsdag var det togsatsingen som ble løftet opp, og det er helt klart et taktskifte på gang innen baneutbyggingen i Norge, som da ikke minst innebærer en større satsing på Intercity-strekningene. Ifølge regjeringspartiene tilfaller over 40 prosent av totalsummen i NTP investeringer innen jernbanen. 

For å få full fart på denne utbyggingen har det lenge vært snakk om at man må få på plass en ny togtunnel under Oslo sentrum. Nå kommer denne. Tunnelen er lagt inn i planperioden, og blir dermed en vesentlig og avgjørende brikke for å få en mer effektiv togtransport i det sentrale Østlandsområdet. Alle detaljer er her ikke klare, men det settes av 16 milliarder kroner til Oslotunnelen i denne planperioden. En spesielt enkel oppgave vil det opplagt ikke bli å bygge en ny tunnel under Oslo sentrum – så det står nok av utfordringer i vente for de som skal jobbe med denne. Men det finnes mye god tunnelkompetanse i Norge - og nå kan denne kompetansen virkelig komme til nytte. For de innen tunnelbransjen vil det selvsagt etter hvert bli spennende å se om man her velger bruk av TBM, som Bane NOR nå gjennomfører på to store prosjekter, eller om man går for den mer velkjente drill & blast-metoden.

Ringeriksbanen ligger også inne i perioden, men på Ringerike er man nok mer skuffet enn fornøyd med torsdagens melding. Signalene har tidligere vært helt klare på at denne utbyggingen kommer, men nå blir oppstarten skjøvet noe frem i tid. Man håpet at utbyggingen skulle komme i gang i 2019, men den settes nå først i gang i 2021/2022. Så gjenstår de selvsagt å se hvilken sluttdato man klarer å sette her. Men det er tydelig at skuffelsen er stor for de som håpet på en rask igangsettelse.

Det er også flere andre baneutbygginger som ligger inne i planen, som dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner. Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen og man skal bygge Grenlandsbanen. Det blir også dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Stanghelle på Bergensbanen.

Med 1 billion kroner å boltre seg på er det ikke få meter vei eller bane som skal bygges i denne planperioden.

Så gjenstå det selvsagt å se om man klarer å følge opp planene som nå er fremlagt. NTP er selvsagt avhengig av de årlige bevilgningene, og er prisgitt den til enhver tid sittende regjering. Det er likevel liten tvil om at anleggsektoren vil få mange store oppgaver å bryne seg på i lang tid fremover.