- Vår satsing på digitalisering viser resultater. Nå kan vi som første kommune følge opp byggesøknadene digitalt fra tegnebrettet til innflytning, sier Hanna Marcussen, byråd for byutvikling i Oslo.
Hanna E. Marcussen
Det betyr at søkerne får en komplett digital søknadsprosess for stegene rammesøknad (foreløpig bare for småhus), og søknad om igangsettingstillatelse, bruks- og ferdigattest for alle byggetiltak.
I alt satser Oslo kommune cirka 135 millioner over fire år (2015-2018) på digitaliseringen av byggesaksprosessen. Satsingen er et ledd i Oslo kommunes program for digitale tjenester, hvor Plan- og bygningsetaten er én av fire pilotvirksomheter som deltar i programmet.
- De digitale løsningene gir forenkling og tidsbesparelse for brukerne, og mer tid til bedre veiledning i Plan- og bygningsetaten, sier Marcussen.
Riktig første gang
- For oss i Plan- og bygningsetaten er det viktig at tjenestene gir søkerne hjelp til å gjøre det riktig første gang. Løsningene gir tilpasset veiledning til søkerne slik at det blir enklere å fylle ut søknaden riktig, sier etatsdirektør Ellen S. de Vibe.
Løsningene henter automatisk opp opplysningene som kommunen har registrert om eiendommen slik at søkerne slipper å bruke tid på å samle dokumenter.
- Dermed forenkler vi gjennom at kommunen gjenbruker sin egen kunnskap. Da sparer brukerne og vi tid, og vårt mål er å få inn flere komplette søknader slik at vi og søkerne kan bruke tiden vår effektivt og fornuftig, sier de Vibe.
Ellen de Vibe
I tjenesteutviklingen har det vært viktig for kommunen å ta brukerne med på råd.
- Derfor har vi jobbet mye med både brukerinvolvering og brukertesting, og flere profesjonelle brukere har deltatt aktivt med i utviklingen av løsningene. Vi videreutvikler løsningene kontinuerlig etter tilbakemeldinger, legger de Vibe til.
Dette er allerede lansert:
* En komplett digital byggesaksprosess (rammesøknad for nybygg av småhus, søknad om igangsetting for alle typer bygg, søknad om bruksattest og søknad om ferdigattest)
* Separate tjenester som er tilgjengelig for alle typer tiltak:
- Nabovarsel
- Hva gjelder for eiendommen
- Fasadeendring- må jeg søke?
- Innsynsløsning for reguleringsplaner
- Be om forhåndskonferanse
- Abonnementsløsninger for å følge område og saker på konkrete eiendommer
- Si din mening (plankunngjøringer på nett)
- Send inn post i saken på saksinnsyn
- Tegninger tilgjengelig på saksinnsyn
Dette kommer i 2017:
* Digital løsning for erklæring av ansvarsrett, endring av ansvarsretter og oppdatering av gjennomføringsplan, sommer 2017
* Rammesøknad for flere typer bygg (utvidet fra småhus), sommer 2017
* Utvidet tjeneste for «må jeg søke?» på flere typer tiltak som for eksempel garasje, bruksendringer med mer, senhøst 2017
- Nøkkelord
- Bolig