Slik foreslås den nordlige tunnelåpningen i Kjøde i Selje. Illustrasjon: Snøhetta / KystverketStad skipstunnel blir 1,7 kilometer lang, 49 meter fra havbunn til tak, og 36 meter bred. Illustrasjon: Snøhetta / KystverketDet bygges bru og rasoverbygg over den sørlige tunnelåpningen i Moldefjorden. Illustrasjon: Snøhetta / KystverketDet bygges bru og rasoverbygg over den sørlige tunnelåpningen i Moldefjorden. Illustrasjon: Snøhetta / Kystverket

BT: Stad skipstunnel med i NTP

Regjeringen forplikter seg til å gjennomføre bygging av Stad skipstunnel.

Både Bergens Tidende og Aftenposten har, ifølge artikler på bt.no og ap.no, fått bekreftet at Stad skipstunnel er inne i den første, forpliktende perioden av Nasjonal transportplan (NTP).

NTP ble mandag formiddag ble presentert for de fire borgerlige partienes stortingsgrupper.

– Jeg er ikke overrasket. Vi har fått veldig gode signaler på at dette vil skje, sier prosjektleder for Stad skipstunnel, Randi Paulsen Humborstad, til Bergens Tidende.

Stad skipstunnel blir verdens første skipstunnel. Den vil være 1.700 meter lang, 36 meter høy og ha en bredde på 26,5 meter. Prisen er anslått til 2,6 milliarder, og byggetiden er på mellom tre og fire år.