Konsernsjef Arne Giske i Veidekke (til venstre) og konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen.

Nådde ikke opp sammen, men AF og Veidekke utelukker ikke mer samarbeid

De to norske entreprenørgigantene nådde ikke opp i Nye Veier-konkurransen sammen, men både AF og Veidekkes toppsjefer sitter igjen med gode erfaringer etter samarbeidet.

Fredag ble det kjent at Nye Veier går videre med Hæhre sitt tilbud på rundt 1,8 milliarder for E18 Rugtvedt-Dørdal i Telemark.

Det betyr at den helnorske konstellasjonen mellom AF og Veidekke ikke får testet samarbeidet sitt i praksis.

– Vi var avhengige av å gå sammen i denne konkurransen utfra kapasitetshensyn, og vi har hatt et godt samarbeid med Veidekke gjennom tilbudsprosessen, sier konsernsjef i AF Gruppen, Morten Grongstad, til Byggeindustrien. 

Halv milliard over
Tilbudet fra AF og Veidekke lå en halv milliard kroner over Hæhre sitt tilbud.

– Det er bare å ønske Hæhre lykke til med dette prosjektet. Det ser ut til å være en solid leveranse, både på pris og de andre tildelingskriteriene, sier Grongstad.

Også i Veidekke tar de tapet med fatning.

– Vi vinner og taper denne type konkurranser hver dag, det er en del av gamet. Vi gratulerer Hæhre med seieren og Nye Veier med en dyktig leverandør, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke.

Utelukker ikke flere

Men selv om de ikke nådde helt opp, er det ikke sikkert vi har sett det siste av samarbeidskonstellasjonen AF og Veidekke i større konkurranser av den grunn.

– Hovedstrategien til AF vil være å levere tilbud på egen kjøl, men samarbeid med sterke partnere kan bli aktuelt også i fremtiden. Det kommer mange store kontrakter som krever mye kompetanse og kapasitet fremover, sier Grongstad.

– Vi opplever at samarbeidet med AF har vært konstruktivt, sier Arne Giske, som også er åpen for fremtidige samarbeid.

– Det kan være aktuelt. Grunnen til at vi gikk sammen på denne kontrakten var de ulike styrkene AF og Veidekke har. Vi følte selv vi fikk utnyttet de maksimalt i denne konkurransen, sier han.

Har muskler
AFs Morten Grongstad understreker at de har muskler til å kjempe om storkontrakter på egenhånd, noe også Nye Veiers tidligere konkurranser har vist.

– Vi har nylig sikret E18 Tvedestrand-Arendal og er allerede er prekvalifisert i E6 Moelv-Arnkvern-konkurransen på egne bein, så det er fortsatt hovedsporet vårt, sier Grongstad.