Volvo V90 D5 Inscription AWD Automat (testbil)
Bilpris: Kr 882.770,-
Drivstofforbruk: 5,9l/100km ved blandet kjøring
Maks effekt/dreiemoment: 235 hk/480 Nm
Akselerasjon: 0-100km/t: 7,2
Toppfart: 240 km/t
Drivstofftank: 60l
Miljøklassifisering: Euro 6
Byggeindustrien har testet Volvo V90 D5 Inscription AWD toppet med utstyr, noe som gjør at prisen er nærmere 900.000 kroner. Det plasserer bilen i luksussegmentet, og langt unna den opprinnelige tanken til Volvo-ingeniørene da begrepet herregårdsvogn ble skapt på 50-tallet. Den gangen skulle herregårdsvognen være en bil de fleste hadde råd til. Slik er det ikke i dag, og her i landet må skyhøye bilavgifter ta mesteparten av skylden for det. V90 bygges for øvrig i Sverige, mens sedanmodellen S90 produseres ved fabrikken i Kina.
Topp sittekomfort
Likevel; har man først bestemt seg for å bruke nærmere 900.000 kroner på en bil med dieselmotor, er Volvo V90 med D5-motoren helt klart et konkurransedyktig alternativ til både BMW, Audi og Mercedes i samme segment. Bilen er en drøm å kjøre, og ikke minst komfortsetene bidrar til at langturen blir en fornøyelse. Mange timer i strekk på veien går som en drøm.
Suveren motor
D5-motoren er nok den som kler bilen best, ikke minst fordi Volvo V90 er en stor og relativt tung bil. Her har man krefter i massevis – 235 hk ved 4000 omdreininger og et dreiemoment på hele 480 Nm allerede ved 1750 omdreininger. Steptronic girkassen har åtte trinn, og oppleves som sømløs. Bare drøyt 0,5 liter per mil brukte testbilen vi kjørte på langtur, og det var uten å kjøre spesielt sparsommelig.
Høy kvalitetsfølelse
Bilen har en lekker, men samtidig litt diskret design utvendig. Innvendig oser det av kvalitet, man formelig lukter den. Kupeen har rikelig med plass, og bagasjerommet er på 560 liter.
De fleste av bilens funksjoner styres fra den store skjermen i midtkonsollen, noe som vi mener er et minus. Det tar for lang tid å gjøre seg kjent med funksjonene, og sjåfører som må ha setet langt bakover på grunn av kroppslengden, må strekke ut armen for å nå frem til touch-skjermen.
På sikkerhetstoppen
Standardutstyr i Volvo V90 er førerassistentsystemet Pilot Assist, som blant annet gir styreimpulser for å holde bilen i kjørefeltet. Den avanserte sikkerhetspakken Run Off Road Mitigation gjør at bilen selv styrer og bremser ned ved behov på svingete vei for å unngå utforkjøring – også dette standardutstyr.