Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen/Statens vegvesen

Vegvesenet frykter ni måneders forsinkelse ved E134 Mælefjelltunnelen

Enorme mengder vann fortsetter å skape store utfordringer under drivingen av Mælefjelltunnelen, men Vegvesenet roser NCC for måten entreprenøren har løst problemet.

Den 9,4 kilometer lange Mælefjelltunnelen utgjør hoveddelen av prosjektet E134 Gvammen – Århus i Telemark. Strekningen, som vil kutte reiseveien mellom Hjartdal og Seljord med elleve kilometer, skulle etter planen åpne på forsommeren 2019, men enorme vannmengder med meget høyt trykk har skapt store utfordringer under tunneldrivingen.

– Vi frykter ni måneders forsinkelse, men det er umulig å si akkurat hvor stor den blir. Den ene uken kan vi drive 60 meter uten vann, mens neste uke kan vi drive seks meter med store mengder vann. Usikkerheten er med andre ord stor, men prognosene for de resterende 500 meterne av tunnelen tilsier at utfordringene med vann vil fortsette, sier byggeleder Trond Øygarden i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Det var NRK som først omtalte denne saken og Statens vegvesen la tidligere i februar også ut en melding om de vedvarende vannutfordringene.

84 bar

Vanntrykket i tunnelen er på hele 84 bar. Det har medført at NCC Infrastructure har måttet bygge om injeksjonsriggen.

– Vanlige injeksjonsrigger pumper opp til 100 bar, men man er avhengig av et overtrykk på 30 bar for å få pumpet inn sementen. NCC har bygget om pumpeutstyret slik at de nå klarer å pumpe inn sement med et trykk på 120 bar, opplyser Øygarden.

NCC får ros

Bygglederen roser NCC for måten de har stått på for å finne en løsning på vannutfordringene.

– Jeg må innrømme at det har sett mørkt ut, men vi har heldigvis klart å overvinne problemet og det synes jeg er imponerende av entreprenøren, sier Øygarden.

Ikke forberedt

Ifølge Øygarden var Statens vegvesen til en viss grad forberedt på vann under drivingen, men ikke i nærheten av det prosjektet nå opplever.

– Tunnelen har en overdekning på nesten 1000 meter og det var ikke forventet at sonene og sprekkene skulle være gjennomgående helt ned til tunneltaket. Mange kan nok være etterpåkloke å si at vi burde vært forberedt med tanke bergarten og de generelle forholdene, men jeg mener det ikke ville være mulig og forutse det vi har møtt på, sier han.

Trond Øygarden kan berolige med at vannet som kommer inn i tunnelen ikke kommer fra vannkilder på overflaten, det er derimot store mengder grunnvann som ligger i fjellet.