Oslo fikk forlenget mulighet til å gi høringssvar. Nå åpner DiBK opp for at også flere kan bli hørt dersom de leverer sine uttalelser innen utgangen av februar.  Foto: Madeleine Bergheim

Nå åpner DiBK opp for TEK17-innspill levert etter frist

Men etternølerne i høringsrunden for TEK17 blir ikke lovet like grundig behandling som de som har holdt seg innenfor fristen.

Onsdag fortalte Byggeindustrien om Oslo og Bergen kommune som ikke klarte å få ferdig sine høringssvar innen fristen 10. februar.

Les også: Oslo fikk forlenget TEK17-frist – Bergen ble avslått selv om de søkte 20 dager tidligere

Begge kommunene søkte tidlig om utsettelse, men fikk ulikt svar. Mens Bergen fikk avslag på sin søknad, fikk Oslo forlenget fristen sin til i dag, fredag 17. februar, selv om de søkte 20 dager etter bergenserne.

Byggeindustrien får nå opplyst fra DiBK at også Bergen, til tross for at de fikk nei på fristutsettelse fra DiBK, leverte en høringsuttalelse på fredag.

DiBK bekrefter at også den blir med videre i vurderingen, og åpner samtidig for at flere søknader som kommer inn i løpet av månedens utgang blir med videre i prosessen.

Men de blir ikke lovet like grundig behandling.

Direktør Morten Lie i DiBK. Foto: Morten Brakestad

– Vi har kort tid til å gå igjennom og vurdere høringsuttalelsene. Vi ønsker å behandle alle svarene like grundig. Uttalelser som kommer etter fristen får vi ikke behandlet like grundig som andre uttalelser. Vi har derfor vært tydelige på overholdelse av fristen denne gang. Vi kan imidlertid love at alle uttalelser som vi har mottatt innen utgangen av februar vil følge saken i vår videre behandling, skriver Morten Lie i en e-post til Byggeindustrien.

– Med tanke på at Oslo, Bergen og Sarpsborg søkte om utsettelse, kan det tenkes at også flere har hatt behov for lengre tid enn de tre månedene og i stedet latt være å gi sine innspill?

– Det kan tenkes, men spørsmålet bør kanskje heller rettes til kommunene. Generelt kan vi si at høringsperioden for TEK17 har vært 12 uker, noe som er normalt for slike saker, svarer Lie.

Han legger ikke skjul på at DiBK har en utfordring med tiden, siden TEK17 etter planen skal tre i kraft allerede 1.7 2017.

Kun 21 av 426 kommuner har svart

Av de godt og vel 200 svarene som er kommet inn, er kun 21 av dem fra kommunene. Tar vi med Oslo, som etter planen skal levere i løpet av dagen, er tallet 22.

I tillegg er det kommet 20 svar fra kommunale selskaper, etater og ulike råd.

I Direktoratet for byggkvalitet er de ikke overrasket over at et nokså lavt antall kommuner har bidratt med høringssvar rundt TEK-endringene.

– Det er vanligvis byggenæringen, interesseorganisasjonene og større bygningseiere som gir høringsuttalelser på endringer i byggteknisk forskrift. Antall høringsuttalelser fra kommuner denne gangen er omtrent på nivå med tidligere forslag til endringer av TEK. Denne gangen har vi imidlertid fått flere høringssvar fra kommunale råd og utvalg enn vi har fått ved tidligere høringer på TEK, skriver Morten Lie i e-posten.

Tre kommuner ville utsette frist
Byggteknisk forskrift griper inn i mange av kommunens roller som både som bygningsmyndighet, bygningseier, eier/drifter av infrastruktur og som politisk aktør.

– Vår erfaring er at kommunale bygningsmyndigheter stort sett ikke mener noe om selve kravsnivået i TEK, men at de kan være opptatt av hvordan kravene kan dokumenteres og etterprøves. I de andre rollene kommunene har, varierer synet på TEK mer, ifølge Lie.

KS: Ikke nødvendigvis tegn på lite engasjement

I KS mener de kommunenes lave TEK17-involvering, ikke trenger å bety at kommunene ikke er engasjert.

–Det er helt sikkert flere som har vurdert å bli med i høringsrunden, men så har de ikke funnet grunnlag for å utarbeide et innspill. Heller ikke i en ideell verden ville alle 426 kommuner gitt et svar, sier avdelingsdirektør Lasse Jalling i KS.

– I tillegg handler det også om prioritering for noen kommuner. Det kommer svært mange endringsforslag som man skal ta stilling, og man må prioritere og erkjenne at man ikke rekker over alt, sier Jalling.