<p>Mastene deles i to før de tas ned. Foto: Drammen Lift</p>Drammen Liftleie AS var engasjert med to personer, K Bull AS avd Drammen var engasjert med fem personer. Foto: Drammen LiftutleieUtsikt fra toppen av flomlysene.

Her deles den 52 meter høye lysmasten på Marienlyst i to

Etter å ha lyst opp Marienlyst friidrettsstadion i Drammen i 55 år, er det slutt for byens fire høyreiste landemerker.

Demontering av de 52 meter høye flomlysmastene på Marienlyst friidrettstadion startet natt til onsdag.

Arbeidene med rigging av kraner og annet utstyr startet klokken 21.00 på kvelden, og øvre halvpart av første mast ble løsnet med skjærebrenner og firt ned rundt midnatt.

- Vi måtte ta i bruk sin splitter nye Palfinger 53 meter billift til oppdraget sammen med 130 t mobilkran med 60 meters løftehøyde og 85 tm lastebilkran fra K Bull AS, sier driftsleder Tom Roger Delsbekk i Drammen Liftuleie til Byggeindustrien.

Oppdragsgiver er Isachsen Anlegg som skal lage firefelts-vei i området og byggeherre er Statens Vegvesen.

Skjærebrenner

Liften rakk akkurat opp til festepunkter for løftestropper og kranbilen holdt skjærebrenner mens de skar av mastene. Kranbilen hjalp også til med å snu mastene på bakken.

- I tillegg brukte også K Bull AS 90 t kran og utrekkbar semi for å rydde unna mastene mens operasjonen pågikk, opplyser Delsbekk.

Mastene som ble fjerne ble produsert i Larvik og ble montert i 1962 for Marienlyst Friidrett stadion. De er 52 meter høye og veier 15,5 tonn per stykk.

Det er hovedsakelig av sikkerhetsgrunner at de fire flomlysmastene tas ned på natta.

Litt forsinket

Men selv om arbeidsoperasjonen gikk trygt for seg, gikk ikke alt gikk helt etter tidsskjema.

Ifølge Statens vegvesen sine nettsider tok det lengre tid å frigjøre nedre del av masten fra betongsålen på bakken enn plangt.

Derfor ble det ikke tid til å ta to master som planlagt.

– Går alt etter planen, tar vi ned to master til natt til torsdag. Det blir tatt en avgjørelse senere når den fjerde og siste masta skal fjernes, forteller byggeleder i Statens vegvesen Thomas Holst til Vegvesenets nettsider.