Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Her deles den 52 meter høye lysmasten på Marienlyst i to

Mastene deles i to før de tas ned. Foto: Drammen Lift
‹ ›

Publisert: 16.02.2017 09:52. Sist endret: 16.02.2017 09:53.

Etter å ha lyst opp Marienlyst friidrettsstadion i Drammen i 55 år, er det slutt for byens fire høyreiste landemerker.

  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum

  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet

  • Tre entreprenører kjemper om E6 Svenningelv-Lien

  • Nordre Follo stenger ned etter utbrudd av mutert koronavirus

Nettleder

Boligskillet

Les også:

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Tre entreprenører kjemper om E6 Svenningelv-Lien
  • Nordre Follo stenger ned etter utbrudd av mutert koronavirus
  • Klart for ny høringsrunde på Skøyen: Nytt trikkespor kan koste mer enn én milliard kroner, og foreslås mot Ruters anbefaling
  • MDG-Lan: Bli kvitt fossilbilen snarest mulig
  • Uværet i nord: Byggeplasser sikres, arbeid flyttes inn og driftsentreprenører er i beredskap
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • To nye ledere til Fornebubanen
  • Oppdagelse i nedlagt japansk atomkraftverk kan være nøkkelen til romersk superbetong
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Conto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum

Flere kontrakter

  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Demontering av de 52 meter høye flomlysmastene på Marienlyst friidrettstadion startet natt til onsdag.

Arbeidene med rigging av kraner og annet utstyr startet klokken 21.00 på kvelden, og øvre halvpart av første mast ble løsnet med skjærebrenner og firt ned rundt midnatt.

- Vi måtte ta i bruk sin splitter nye Palfinger 53 meter billift til oppdraget sammen med 130 t mobilkran med 60 meters løftehøyde og 85 tm lastebilkran fra K Bull AS, sier driftsleder Tom Roger Delsbekk i Drammen Liftuleie til Byggeindustrien.

Oppdragsgiver er Isachsen Anlegg som skal lage firefelts-vei i området og byggeherre er Statens Vegvesen.

Skjærebrenner

Liften rakk akkurat opp til festepunkter for løftestropper og kranbilen holdt skjærebrenner mens de skar av mastene. Kranbilen hjalp også til med å snu mastene på bakken.

- I tillegg brukte også K Bull AS 90 t kran og utrekkbar semi for å rydde unna mastene mens operasjonen pågikk, opplyser Delsbekk.

Mastene som ble fjerne ble produsert i Larvik og ble montert i 1962 for Marienlyst Friidrett stadion. De er 52 meter høye og veier 15,5 tonn per stykk.

Det er hovedsakelig av sikkerhetsgrunner at de fire flomlysmastene tas ned på natta.

Litt forsinket

Men selv om arbeidsoperasjonen gikk trygt for seg, gikk ikke alt gikk helt etter tidsskjema.

Ifølge Statens vegvesen sine nettsider tok det lengre tid å frigjøre nedre del av masten fra betongsålen på bakken enn plangt.

Derfor ble det ikke tid til å ta to master som planlagt.

– Går alt etter planen, tar vi ned to master til natt til torsdag. Det blir tatt en avgjørelse senere når den fjerde og siste masta skal fjernes, forteller byggeleder i Statens vegvesen Thomas Holst til Vegvesenets nettsider.

Nøkkelord:

 

Klart for ny høringsrunde på Skøyen:
Nytt trikkespor kan koste mer enn én milliard kroner, og foreslås mot Ruters anbefaling

 

Uværet i nord: Byggeplasser sikres, arbeid flyttes inn og driftsentreprenører er i beredskap

 

Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet

Nordre Follo stenger ned etter utbrudd av mutert koronavirus

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen