Trekk frem de gode eksemplene!

Byggenæringen er den største verdiskaperen i Norge, og landets største distriktsnæring - noe som betyr at mange har et forhold til næringen og benytter seg av den. Dessverre leser vi for ofte om negative opplevelser folk har hatt i møte med næringen.

Dette kan være at man ikke får fatt i håndverkeren, hverken før eller etter inngått avtale, for dårlige leveranser og jobber eller rett og slett utfordringer vi har med svart arbeid og arbeidslivskriminalitet. Dette er selvsagt med på å bygge opp et dårlig rykte rundt byggenæringen. Det finnes selvsagt en god del utfordringer å ta tak i, men næringen har fått et ufortjent dårlig rykte ute blant folk. Selv om det finnes noe å ta tak i, er det langt mer som er veldig bra og som ikke finner veien frem i offentlighetens lys. Da blir selvsagt dårlige opplevelser selvforsterkende i negativ retning, noe som blant annet gir rekrutteringsutfordringer. Hvem ønsker vel å bli en del av en næring man oppfatter som lite seriøs?

Derfor er det nå virkelig på tide at næringen også få vist frem de gode sidene ved bygg og anlegg, de mange dyktige kvinnene og mennene som er en del av næringen – de som rett og slett bygger nasjonen. Vi må få frem de gode historiene og spre dem ut til folk flest – kun slik kan man bygge opp et godt omdømme. For selv om det finnes eksempler på dårlig håndverk, bygges det utrolig mye komplisert og spenstig rundt om i landet, som har avgjørende betydning for at samfunnet vårt skal fungere.

Hver og en i byggenæringen har selv et ansvar for å spre de gode historiene. Glava-sjef Jon Karlsen gikk nylig ut og fortalte sin opplevelse av møtet med byggenæringen på privat basis – da han skulle bygge et anneks ved hytta. Denne gode opplevelsen delte han med leserne på bygg.no, og responsen uteble ikke. Saken ble en av de mest leste på bygg.no, den ble hyppig spredd i sosiale medier – og ikke minst opplevde den omtalte byggmesteren stor interesse fra omgivelsene rundt oss, både media og potensielle kunder. Omtalen resulterte sågar i et nytt stort oppdrag.

Karlsen skal ha honnør for at han ønsket å dele sin opplevelse av hvordan han som kunde opplevde møtet med byggmesteren fra Valdres. Flere burde gjøre som han – fortell når det går bra, som det som regel gjør, og ikke bare når man har negative opplevelser. Det er mange flere byggmestere og entreprenører rundt om i landet som helt klart burde hatt et ekstra klapp på skulderen for vel utført jobb. Det å trekke frem gode eksempler og gi skryt der det hører hjemme, vil kunne ha stor betydning for hvordan næringen oppfattes ute i det offentlige rom – og vil dermed også bringe mange positive elementer med seg – ikke minst med tanke på det viktige rekrutteringsarbeidet.