Administrerende direktør Øivind Horpestad i NRC Group. Foto: NRC Group

Innlegg: En skandale under oppseiling?

Forrige ukes varsel om budsjettkutt, har gitt Bane Nor en unødvendig tøff start. Vi har stor tro på Bane Nor og dets sjef Gorm Frimannslund, men er forundret over at Jernbanedirektorat, samferdselsdepartement og statsråd Solvik-Olsen gir de en så meningsløs tung start, skriver konsernsjef Øivind Horpestad i NRC Group i et innlegg.

De fleste fagmiljøer og entreprenørene mener konseptet med Bane Nor, bruk av totalprosjekter, langsiktig og helhetlig tenkning vedrørende utbygging vil gi mer og bedre jernbane for pengene. Bransjen er enig at Jernbanereformen er godt tenkt – såfremt det følges opp med bevilgninger.

Politikere og bevilgende myndigheter har med stolthet fremmet nye prosjekter som InterCity satsning, Follobanen og Ringeriksbanen. Samtidig vet vi at jernbanen forfaller langs andre strekninger. Myndighetene er godt kjent med tallene rundt dette forfallet – vedlikeholdsetterslepet. Men det kan synes som man lukker øynene for fakta og i stedet gjemme seg bak nye prosjekter som skal komme.

Skal Bane Nor løse det viktige samfunnsoppgavene de har, må myndighetene gi nødvendige bevilgninger. Budsjettkutt er det motsatte og gir Bane Nor en tung start.

For noen år siden gikk Jernbaneverket og Samferdselsminister ut med tall som viste at man hadde en «ikke akseptabel» standard på Norsk jernbane, hvor vedlikeholdsetterslepet ble anslått å være ca. 18 milliarder kroner. For å opprettholde dagens (dårlige) standard, og unngå ytterligere forfall, så man et behov for årlige investeringer på 2 milliarder i det man kaller «korrektivt vedlikehold og fornyelse». Nye studier og beregninger i forslaget til ny Nasjonal Transportplan for 2018 – 2029, viser at vi i Norge må benytte minst 3,5 milliarder kroner årlig i alle de 12 årene, bare for å opprettholde standarden. Og de 3,5 milliardene årlig vil altså ikke ta igjen noe etterslep – man forbedrer ikke – men man unngår ytterligere forfall.

For å spise inn etterslepet i kommende 12 års planperiode må vi altså bruke NOK 5 milliarder årlig på korrektive tiltak og fornyelse.

Når politikerne vet disse tallene, reagerer vi med vantro når vi ser hvilke midler Bane Nor får stilt til rådighet for å fornye eksisterende infrastruktur i 2017.

Solvik Olsen og dagens regjering har hatt stort fokus på miljøvennlig infrastruktur som jernbane, de skal ha stor honnør for den økte innsatsen, men nå er det noen som sover i timen. Vi trodde det var en feil da vi først hørte tallene for 2017. Den økte satsning på fornyelse og korrigerende tiltak av eksisterende linjer vi har sett i årene etter regjeringsskifte er i tall:

Som man ser, hadde ikke den forrige regjeringen mye fokus på å ivareta den norske jernbanen, mens dagens regjering har prioritert dette betydelig siden de tok over – helt frem til nå. Man kan på mange måter forsvare sittende regjeringen med at man tidligere trodde 2 milliarder kroner ville være nok til å opprettholde standarden. Når regjeringen imidlertid vet fra arbeidet med ny NTP at det må investeres 3,5 milliarder årlig, forstår vi lite når vi ser en halvering av bevilgningene i forhold til 2016.

Alle forstår at de foreslåtte bevilgningene medfører økt etterslep i vedlikeholdet, med dårligere jernbane som resultat. Det står i kontrast til regjeringens uttalte mål om å spise inn etterslep. I NRC Group har vi stor tro på Bane Nor, men det virker ikke som om bevilgende myndigheter følger opp sine egne og stortingets ambisjoner, ved å gi nødvendige midler for å kunne skape en konkurransedyktig, miljøvennlig og pålitelig infrastruktur.

Dagens regjering har satset mer enn noen før, men det er ikke nok. Skal vi nå klimamål og våre ambisjoner om en samfunnsnyttig jernbane, må man være villige til å ta investeringene og ikke la forfallet fortsette. Å senke standarden på jernbanen slik man nå legger opp til, er ikke god politikk. Vi håper dette er en glipp og at man gir Bane Nor nødvendige midler til å løse sine oppgaver.

Ny NTP forventes vedtatt før sommeren, nå som vi alle vet hva som skal til for å oppgradere eksisterende linjer, er vi spent på hva stortinget vedtar. Det vil være nær en skandale om de lukker øynene og lar forfallet fortsette mens de klipper snorer på nye linjer.