Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Innlegg: En skandale under oppseiling?

Administrerende direktør Øivind Horpestad i NRC Group. Foto: NRC Group

Publisert: 14.02.2017 08:38. Sist endret: 14.02.2017 08:39.

Forrige ukes varsel om budsjettkutt, har gitt Bane Nor en unødvendig tøff start. Vi har stor tro på Bane Nor og dets sjef Gorm Frimannslund, men er forundret over at Jernbanedirektorat, samferdselsdepartement og statsråd Solvik-Olsen gir de en så meningsløs tung start, skriver konsernsjef Øivind Horpestad i NRC Group i et innlegg.

  • Boligskillet

  • Baneservice ISO 14001-sertifisert

  • Over 800 er fremdeles evakuert i Gjerdrum

  • Regnværet gir ingen konsekvenser for anleggsarbeidet i skredgropen på Ask

Nettleder

Boligskillet

Les også:

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Boligskillet
  • Baneservice ISO 14001-sertifisert
  • Over 800 er fremdeles evakuert i Gjerdrum
  • Regnværet gir ingen konsekvenser for anleggsarbeidet i skredgropen på Ask
  • Advarer mot ekstremt kraftige vindkast i Nordland og Troms
  • Slutt på gratis Ryfast-kjøring
  • Systemhus Norges største huskjede
  • Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer
  • Skanska-nei til tredje Hjelset-runde
  • Statsbygg solgte eiendommer for 2,4 milliarder i 2020
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorØivind Horpestad

Les også: Bane NOR må kutte 500 millioner kroner

De fleste fagmiljøer og entreprenørene mener konseptet med Bane Nor, bruk av totalprosjekter, langsiktig og helhetlig tenkning vedrørende utbygging vil gi mer og bedre jernbane for pengene. Bransjen er enig at Jernbanereformen er godt tenkt – såfremt det følges opp med bevilgninger.

Politikere og bevilgende myndigheter har med stolthet fremmet nye prosjekter som InterCity satsning, Follobanen og Ringeriksbanen. Samtidig vet vi at jernbanen forfaller langs andre strekninger. Myndighetene er godt kjent med tallene rundt dette forfallet – vedlikeholdsetterslepet. Men det kan synes som man lukker øynene for fakta og i stedet gjemme seg bak nye prosjekter som skal komme.

Skal Bane Nor løse det viktige samfunnsoppgavene de har, må myndighetene gi nødvendige bevilgninger. Budsjettkutt er det motsatte og gir Bane Nor en tung start.

For noen år siden gikk Jernbaneverket og Samferdselsminister ut med tall som viste at man hadde en «ikke akseptabel» standard på Norsk jernbane, hvor vedlikeholdsetterslepet ble anslått å være ca. 18 milliarder kroner. For å opprettholde dagens (dårlige) standard, og unngå ytterligere forfall, så man et behov for årlige investeringer på 2 milliarder i det man kaller «korrektivt vedlikehold og fornyelse». Nye studier og beregninger i forslaget til ny Nasjonal Transportplan for 2018 – 2029, viser at vi i Norge må benytte minst 3,5 milliarder kroner årlig i alle de 12 årene, bare for å opprettholde standarden. Og de 3,5 milliardene årlig vil altså ikke ta igjen noe etterslep – man forbedrer ikke – men man unngår ytterligere forfall.

For å spise inn etterslepet i kommende 12 års planperiode må vi altså bruke NOK 5 milliarder årlig på korrektive tiltak og fornyelse.

Når politikerne vet disse tallene, reagerer vi med vantro når vi ser hvilke midler Bane Nor får stilt til rådighet for å fornye eksisterende infrastruktur i 2017.

Solvik Olsen og dagens regjering har hatt stort fokus på miljøvennlig infrastruktur som jernbane, de skal ha stor honnør for den økte innsatsen, men nå er det noen som sover i timen. Vi trodde det var en feil da vi først hørte tallene for 2017. Den økte satsning på fornyelse og korrigerende tiltak av eksisterende linjer vi har sett i årene etter regjeringsskifte er i tall:

NRC tall
 

Som man ser, hadde ikke den forrige regjeringen mye fokus på å ivareta den norske jernbanen, mens dagens regjering har prioritert dette betydelig siden de tok over – helt frem til nå. Man kan på mange måter forsvare sittende regjeringen med at man tidligere trodde 2 milliarder kroner ville være nok til å opprettholde standarden. Når regjeringen imidlertid vet fra arbeidet med ny NTP at det må investeres 3,5 milliarder årlig, forstår vi lite når vi ser en halvering av bevilgningene i forhold til 2016.

Alle forstår at de foreslåtte bevilgningene medfører økt etterslep i vedlikeholdet, med dårligere jernbane som resultat. Det står i kontrast til regjeringens uttalte mål om å spise inn etterslep. I NRC Group har vi stor tro på Bane Nor, men det virker ikke som om bevilgende myndigheter følger opp sine egne og stortingets ambisjoner, ved å gi nødvendige midler for å kunne skape en konkurransedyktig, miljøvennlig og pålitelig infrastruktur.

Dagens regjering har satset mer enn noen før, men det er ikke nok. Skal vi nå klimamål og våre ambisjoner om en samfunnsnyttig jernbane, må man være villige til å ta investeringene og ikke la forfallet fortsette. Å senke standarden på jernbanen slik man nå legger opp til, er ikke god politikk. Vi håper dette er en glipp og at man gir Bane Nor nødvendige midler til å løse sine oppgaver.

Ny NTP forventes vedtatt før sommeren, nå som vi alle vet hva som skal til for å oppgradere eksisterende linjer, er vi spent på hva stortinget vedtar. Det vil være nær en skandale om de lukker øynene og lar forfallet fortsette mens de klipper snorer på nye linjer.

Nøkkelord:

Jernbane
 

Helseforetaket avbestilte Skanska-kontrakten

 

Skanska-nei til tredje Hjelset-runde

 

Vedum: - Viktig likestilling av de som eier og leaser anleggsmaskiner


 

Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer

 

Otovo vil på børs
- tror på vekst
etter et år med pandemi-motvind

 

OBOS etablerer profesjonelle «hjemme-kontorer»

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen