Per Øyvind Sælid landet oppdrag etter godord fra Glava-sjef. Foto: Privat

Byggmester rost opp i skyene av Glava-sjefen – godordene ga nytt oppdrag på flekken

Ros fra bransjetopp, medieoppslag og nytt hytteoppdrag. Mandagen var over snittet hyggelig for Sælid Bygg og den ferske sjefen Per Øyvind Sælid (25) fra Røn i Valdres.

Adm direktør Jon Karlsen i Glava. Foto: Svanhild Blakstad

Søndag kveld publiserte Byggeindustrien Glava-sjef Jon Karlsens leserinnlegg «En byggmester til å bli glad av» her på bygg.no.

I innlegget til bransjetoppen trekkes Valdres-byggmesteren Per Øyvind Sælid frem som et mønstereksempel på en byggmester som har fulgt opp kunden fra A til Å i et byggeprosjekt.

Glava-Karlsen byggherre

Det var Glava-Karlsen selv som var byggherre da han skulle bygge et anneks til hytta på fjellet.

- Hele prosessen har gjort oss glade. Null frustrasjoner. Vi er skikkelig fornøyde. Vi har hele tiden visst hva som skjedde og visst nøyaktig hva vi fikk. En byggmester til å bli glad av! oppsummerer Karlsen og roser byggmesteren for å følge tett opp med informasjon og mange tekstmeldinger.

- Underveis i byggeprosessen har vi fått jevnlige bilder av først grunnmursplata, diverse detaljer, reisverket, tettinga og så videre med korte beskjeder. Plata støpt! Bygget er tett! Osv. – Moro, moro, moro, skrev Karlsen.

Nå går den sin seiersgang på Sælids private Facebook-side med en rekke delinger og nærmere 120 likes i skrivende stund.

Til og med Avisa Valdres (bak betalingsmur journ. anm) fanget opp saken og brukte bygg.no-innlegget som hovedoppslag på nettutgaven mandag ettermiddag.

Spikret hytteoppdrag

For den unge byggmesteren i Valdres bidro også de gode ordene til at et nytt hytteoppdrag ble landet i løpet av mandagen.

- Vi har hatt en dialog med kunde som var på vippepunktet. Da han leste innlegget bestemte han seg, og ville ha med oss på hytteprosjektet sitt, smiler Sælid.

Han ble overrasket over at Karlsen valgte å skrive et eget innlegg om hytteprosessen i Valdres.

- Det tok meg litt på senga, ja, sier Sælid.

- Jeg satt i en medarbeidersamtale rett før helga, og jeg registrerte at han ringte. Men jeg kunne jo ikke avslutte medarbeidersamtalen, så da sendte han meg en mail i stedet der han spurte om det var greit at han nevnte oss med navn innlegget. Det kunne jeg selvsagt ikke takke nei til, sier 25-åringen.

Tok over som daglig leder i fjor

Familien, med både bestefar og far Sælid i spissen, har vært byggmestere det lokale markedet i flere tiår, og har opparbeidet seg et solid navn.

I fjor tok Per Øyvind Sælid over skuta som daglig leder i familiebedriften.

- Markedet her oppe har ikke vært mer enn sånn passe i årene mellom 2012 og 2015. I 2015 ble det rundt en million kroner i tap på oss, men for 2016 ser det bra ut. Regnskapet er ikke helt avsluttet, men foreløpig er vi rett over null. Det er moro at utviklingen går den riktige veien, sier Sælid.

Sender tekstmelding

Han tror tett kundeoppfølging er en av nøklene til å lykkes, og siden mange av kundene er hyttebyggere som ikke bor i nærheten av byggeplass, tror han det er spesielt viktig med god kommunikasjon.

- Vi har fem prosjekter gående nå, og jeg prøver å sende alle kundene en tekstmelding annenhver dag. Det trenger ikke være så mye, en liten setning om hva vi gjør eller et bilde av noe som er ferdigstilt, sier Sælid.

- Så det var ikke spesialservice fordi Karlsen er Glava-sjef?

- Nei. Jeg prøver å gjøre det med alle, uansett størrelse og kostnad. Jeg tror vi får igjen for det. Jeg vet i alle fall at dersom jeg var kunde, ville i alle fall satt pris på å få litt oppdatering fra de som jobbet for meg, sier Sælid.