KIWI på Grua

Den nye butikken på Grua blir den første med KIWIs nye utformingskonsept. Flere hundre andre butikker over hele landet kommer etter de nærmeste årene.

Fakta

Sted: Grua

Prosjekttype: Matbutikk

BTA: 1.150 kvadratmeter

Byggherre: NorgesGruppen Eiendom

Totalentreprenør: PoB Entreprenør

Kontraktsum eks. mva.: 17 millioner kroner

Arkitekt og LARK: AD Arkitekter

Byggherrerepresentant: Prosjektcompaniet

Rådgivere: RIE og utførende: M. Carlsen & Sønn | RIV og utførende: Randem & Hübert | RIB: Will Arentz | RIBR: SteG | RIV Rør og utførende: GK Inneklima | RI Energi: EM Teknikk - Energi | RIG: Løvlien Georåd |

Underentreprenører og leverandører: Rivearbeider: Øst-Riv | Gravearbeider: Morten Bruvold | Glassfasader: Fasadeconsult Aluminium | Mur og flisarbeider: HJJ Mur & Flis / Brødrene Olsen Mur og Bygg | Stålleveranse: Lysaker & Thorrud | Maler: Lothe

– Vi vil at våre kunder skal foretrekke våre bygg, derfor må de skille seg ut på en positiv måte. Merkevarebygging er viktig. Dersom selve bygget kan bidra til å styrke KIWIs posisjon, er det uten tvil veldig bra, sier Jan Døssland, prosjektsjef i NorgesGruppen Eiendom AS.

I en konseptkonkurranse, som AD Arkitekter gikk seirende ut av høsten 2015, ville NorgesGruppen Eiendom ha innspill på en mal på hvordan en KIWI-butikk på 1.500 kvadratmeter skulle fremstå.

– Vi skulle se på hvordan inngangsparti og varelevering kunne bidra til å få en mer effektiv butikk. Vi jobbet videre med prosjektet, til det ble bestemt at butikken på Grua skulle bli den første med det nye konseptet som fikk navnet KIWI Fasett. Det skal danne normen for alle nye KIWI-butikker, forteller Tor Børrestad, daglig leder i AD Arkitekter AS.

I skrivende stund (tallet øker ukentlig) er det 653 KIWI-butikker. Innen 2020 skal 100 butikker ha fått den nye designen og utformingen.

– Er det eksisterende bygg som skal bygges om, så skal vi også prøve å tilpasse dem slik at det blir en gjenkjennelseseffekt i alle byggene, presiserer Børrestad, som nå har 11 konkrete – både nye og eldre – KIWI-prosjekter å jobbe med.

Byggetid seks måneder

Nybygget på Grua er et resultat av en brann i den gamle butikken sommeren 2015. Totalentreprenør PoB Entreprenør AS hadde fysisk oppstart før ferien 2016. Byggetiden, inkludert riving av en betongkjeller på 800 kvadratmeter, har vært seks måneder. Tomta til en nedlagt barnehage ut mot Hadelandsveien ble ervervet fra kommunen, og utgjør nå en del av parkeringsplassen mot nord og øst. Det er også gjort om på en kommunal vei, vann og avløp og flyttet en trafo.

De nye KIWI-byggene har en forholdsvis enkel konstruksjon, med stålbæring, fasadelementer, gitterdragere og TRP på tak.

– Anbudsgrunnlaget og tegningene vi mottok fra arkitekten var såpass gode at vi ikke har hatt de store utfordringene. Både kommunen og alle involverte parter, mange av dem lokale aktører, har vært ryddige og effektive. Vi har løst detaljer underveis og landet på gode tekniske løsninger. Det har gjort byggeprosessen enklere for oss, sier prosjektleder Asle Thoresen hos PoB Entreprenør AS.

Det nye konseptet er fleksibelt i forhold til størrelsen, det er som en fyrstikkeske som kan trekkes ut i lengderetning etter behov. Det er utarbeidet to logistikkvarianter, en med varelevering i bakkant og en med levering på siden. Det siste gir en enda mer effektiv logistikk, siden varene kan leveres rett inn i butikken.

Handlevogn

– Vi var opptatt av å skape et spenstig bygg. Inngangspartiet med den utkragede bremmen uten søyler skal ta imot kundene med utstrakte armer. Bremmen har en positiv form og er gjenkjennende; sett fra siden er det undersiden på en handlevogn. Inngangspartiet kan variere i størrelse og materialbruk. Det er den stedlige reguleringsplanen som avgjør om det blir tre-elementer eller sandwich i fasadene, forklarer Børrestad.

Elementbygg med seks meter lange sandwichelementer med brede profiler som skal dekke skjøtene, har lett for å skape en ribbevirkning. Det ønsket arkitektene å unngå.

– Ved å vri elementene 90 grader og sette dem på høykant, fremstår bygget nesten sømløst. Bygget er jo seks meter høyt, så det passet perfekt. Da blir det heller ingen beslag som skal skjule overganger. Bygget fremstår mye renere. Fokuset er på inngangspartiet, uten for mange forstyrrende elementer, sier Børrestad.

– Vi har mye erfaring med sandwichmontering med stål. Her i Norge er det mest liggende, mens ute i Europa brukes panelene mest stående. Det ble litt mer krevende å få til en skjult innfesting, men ved å sette dem på høykant forsvinner den typiske hall- eller lagerfølelsen, sier Thoresen.

Området utenfor inngangspartiet er formet som et torg. Her er det beskyttende betongblokker, benker, beplanting og belysning. Det er uttak for lading av el-biler og skulpturelle sykkelstativer, også der med mulighet for lading av el-sykler.

– Vi ønsker at KIWI-butikkene skal være en møteplass. Derfor er det anlagt et torg som delvis ligger under det utkragede taket. Der kan for eksempel et idrettslag ha muligheter til å selge lodd. Det er også lagt opp til noen bord innenfor der man kan møtes for å ta en kopp kaffe, avslutter Døssland.


Flere prosjekter