Norske entreprenører bygger seg opp i Sverige

Det begynner å bli en god del år siden de store svenske entreprenørene bestemte seg for å satse i Norge. Opp gjennom årene har de ved organisk vekst, og ikke minst gjennom oppkjøp, blitt en betydelig del av den norske entreprenørbransjen. Nå begynner norske entreprenører også å få godt fotfeste på den andre siden av grensen.

Dermed har entreprenørsatsningen over grensen definitivt også begynt å gå den andre veien.

Det er nå noen år siden de norske entreprenørene begynte å satse i det store svenske markedet, men det er de senere årene man virkelig har klart å etablere seg og lykkes i dette markedet. Veidekke var tidlig ute, og brukte noe tid på å markere seg skikkelig i de store svenske byene, men er nå blitt en betydelig aktør i det svenske markedet. De har nå en omsetning i Sverige på over ti milliarder kroner – og dette er en vekst som virkelig har skutt fart de siste par årene. De har kjøpt opp flere store selskaper og vunnet en rekke større oppdrag, spesielt i Stockholm. De har også uttalt at de ser for seg en kraftig fortsatt vekst i det svenske markedet. Vi skal nok heller ikke se bort fra at det kan komme flere oppkjøp over grensen for Veidekke. I Norge har de gjennomført utrolig mange oppkjøp i sin vekst til å bli landets største entreprenør, og den store økningen fremover kan komme i et svensk marked i kraftig vekst.

Norge er inne i en god periode med mange oppdrag for de norske entreprenørene, ikke minst innen bolig og anlegg. Mye tyder på at dette er noe skal øke ytterligere gjennom de neste par årene. Aktiviteten vi nå ser i Norge, når likevel ikke opp til hva som skjer i Sverige. Her opplever de nå en oppgangsperiode man sjelden har sett maken til. Markedet formelig koker, både innen bygg og anlegg. Dette ser vi selvsagt spesielt i de tre store byene, Stockholm, Gøteborg og Malmø, men også i områdene rundt de store byene. Det ble i en periode bygget altfor få boliger - nå bygges det nesten over alt. Også innen anleggsmarkedet har aktiviteten tatt seg betydelig opp.

Dette totale markedet har de norske aktørene lyst til å bli en del av. Det er det også flere som klarer å få godt fotfeste over grensen. AF Gruppen har over en lengre periode satset i Sverige, og aktiviteten deres vokser også stadig i nabolandet – og de forventer også en økende aktivitet her. Når Betonmast og Hæhre Isachsen Gruppen kunngjorde sin fusjon, understreket de at dette var startskuddet på en betydelig satsing i Sverige.

Det er også en rekke andre aktører, både entreprenører og leverandører, som har satset og lyktes – og det hete svenske markedet vil også føre til at ytterligere flere vil prøve seg. Mange vil også klare dette. Selv om det er store forskjeller i det norske og svenske markedet og måten å arbeide på, er likheten større enn mot noe annet marked. Vi skal også huske på at det svenske markedet er betydelig større enn hjemmemarkedet, og selv om konkurransen er hard, finnes det gode muligheter for å lykkes for de som ønsker å satse – ikke minst om de er villige til å satse over tid – og utnytte mulighetene som finnes med å være tungt til stede i begge landene.