Foto: Statens vegvesenFoto: NVE

Reguleringsplan for Leirpollskogen bru ute på høring

Reguleringsplan for ny Leirpollskogen bru i Tana ble fredag lagt ut til høring og offentlig ettersyn. Fristen for å komme med merknader er 24. mars.

Det skrive Statens vegvesen i en melding på sine nettsider.

Etter planen skal arbeidet på brua starte til høsten, og Leirpollskogen bru skal stå ferdig i løpet av 2018, skriver Vegvesenet. I tillegg til å bygge ny bru, skal deler av fylkesvei 890 legges om i krysset mot fylkesvei 282 til Leirpollskogen.

Store sprekker

Dagens bru over Julaelva er fra 1961, og har, ifølge meldingen på vegvesen.no, store sprekker i både landkarene og i midtpilaren som svekker bruas bæreevne. I tillegg har brua en vanskelig atkomst fra fylkesvei 890.

Leirpollskogen bru er eneste veiforbindelse til Elkems kvartsittbrudd i Austertana, og fungerer også som veiforbindelse til Austertana oppvekstsenter med både barneskole og barnehage.

Den nye brua blir en 58 meter lang stålbjelkebru i to spenn, hvilket vil si at det vil være en midtpilar i elva. Brua blir 16 meter lengre enn dagens bru, og blir 6,5 meter bred, skriver Vegvesenet.

Flomutsatt og vernet vassdrag

I tillegg til å bygge ny bru som blir lengre og bredere enn den gamle, skal deler av fylkesvei 890 trekkes bort fra elva, og krysset mot fylkesvei 282 til Leirpollskogen legges om. Dagens kommunale veilys i planområdet blir også oppgradert, heter det i meldingen.

Finnmark fylkeskommune har bevilget 35 millioner kroner til prosjektet, fordelt på 2017 og 2018.

Fordi Julaelva er et vernet vassdrag, har Statens vegvesen gjennomført konsekvensutredning for naturmangfold. Det har særlig vært lagt vekt på å sikre bestanden av sjørøye. Elva har også en liten laksebestand. Hensynet til naturmiljøet gjør at det blir strenge restriksjoner på når det kan arbeides i selve elva.

Den nye brua er dimensjonert for å tåle 200-årsflom.