– Jeg mener at bransjen er blitt gode på å endre og utvikle kapasitet. Utenlandske aktører har spilt en stor rolle samlet sett for utviklingen i bransjen, sier Terje Moe Gustavsen.

- Bransjen må ha guts

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen mener det er sunt at norske entreprenører får konkurranse fra utlandet for å spisse kompetansen mot stadig mer veibygging.

– Jeg mener at bransjen er blitt gode på å endre og utvikle kapasitet. Utenlandske aktører har spilt en stor rolle samlet sett for utviklingen i bransjen, sier Terje Moe Gustavsen til Byggeindustrien under bransjemøtet til Bane NOR, Nye Veier og Statens vegvesen i Oslo torsdag.

Vegdirektøren mener kompetanseheving vil bli stadig viktigere fremover.

– Det er all grunn til å forberede oss på høy aktivitet i årene som kommer. Jeg føler at vi samlet sett har blitt bedre både på byggherresiden, entreprenørsiden og på rådgiversiden til å gå videre. Nå venter vi på en avklaring av NTP, sier Gustavsen.

– Etterslep siden krigen
Han mener at etterslepet, som har eskalert i landet helt siden krigens dager, har preget veistandarden.

– Vi må huske at Norge var et veldig ødelagt land etter krigen, og at etterslepet vokste i veldig mange år. Dette gapet er vi nå i ferd med å fylle, sier Gustavsen.

– Må bli flinkere

Han påpeker at den sterke befolkningsveksten vil bli krevende i forbindelse med infrastrukturbygging.

– Norge har en av Europas største befolkningsvekst, og det gir utfordringer. Jeg tror vi kommer til å mestre oppgavene fordi vi er blitt ganske flinke på teknologi. Men vi må fortsette å bli flinkere, fastslår vegdirektøren.

Store prosjekter snart i gang

Teknologi og utbyggingsdirektør Anette Aanesland i Nye Veier.

Teknologi og utbyggingsdirektør i Nye Veier, Anette Aanesland, har nok av store prosjekter i vente.

– I første rekke er det E39 fra Kristiansand til Lyngdal Vest, E18 Langangen-Rugtvedt og E16 Ranheim-Åsen nord i Trøndelag som står for tur. Jeg håper å kontrahere første delstrekning avE39-strekningens totalentreprenør i løpet av 2017, sier Aanesland til Byggeindustrien.

– Kontraktsstrategier

E18 Langangen-Rugtvedt vil bli delt i to kontrakter.

– Den første delen av dette arbeidet vil bli tunnelrehabilitering i tillegg til to nye løp. Denne kontrakten skal kontraheres i løpet av våren. Den resterende delen av strekningen jobber vi nå med for å få ut i markedet i overgangen 2017/18. Vi jobber også for å få en entreprenør på plass for E16 Ranheim-Åsen i utgangen av 2017, sier Aanesland, og forteller at det for alle prosjektene nå jobbes med kontraktsstrategier.

– Vi kartlegger strekningene, og vurderer hva som eventuelt må gjøres for å få en god gjennomføring av prosjektene, sier Aanesland.