Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Politisk spill om Nye Veier

Publisert: 02.02.2017 23:23. Sist endret: 02.02.2017 23:34.

I deler av det politiske miljøet foregår den nå en diskusjon rundt Nye Veiers eksistensgrunnlag. Flere av opposisjonspartiene viser til at de vil vurdere å legge ned det nye statlige veiselskapet om de vinner frem i høstens stortingsvalg. Dette skaper selvsagt usikkerhet rundt den nye utbyggingsorganisasjonen - og er en diskusjon vi egentlig burde vært forskånet for så raskt etter etableringen av selskapet.

Flere nettledere

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
    20.01.2021
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
    19.01.2021
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
    18.01.2021
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
    17.01.2021
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
    14.01.2021
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
    13.01.2021
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
    12.01.2021
  • Utfordrer byggenæringen
    11.01.2021
Les flere

Nettleder

Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

Les også:

  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Person falt åtte meter fra stolpe – fløyet til sykehus
  • NorBetong øker miljøsatsningen - har fått fem betongbiler med elektrisk trommeldrift
  • Vedum: - Viktig likestilling av de som eier og leaser anleggsmaskiner
  • Kjører digital proffmesse for håndverkere
  • Innlegg: Skredet i Gjerdrum startet langt syd for boligfeltet
  • Mesterhus vokser og tar innpå OBOS
  • Norges Bank holder styringsrenten på null prosent
  • Boligprodusentene: OBOS er landets største boligbygger
  • - Boligåret 2020 bedre enn forventet
  • Advarer mot Enova-forslag til ny energimerking av bygg: - Vil gjøre energimerket mindre forståelig
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Det er ingen hemmelighet at opposisjonspartiene hele tiden har vært imot samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) store prestisjeprosjekt – opprettelsen av et nytt statlig veiutbyggingsselskap, som skal jobbe ved siden av Statens vegvesen. Han møtte motstand i arbeidet med å opprette denne nye utbyggingsorganisasjonen, og denne motstanden har vedvart også hele veien frem til at byggherreorganisasjonen nå er fullt operative, og har signert, og skal signere flere gigantiske veikontrakter i månedene som kommer. Det er likevel nye signaler når Sosialistisk Venstreparti sier de vil legge ned, og at Arbeiderpartiet og Senterpartiet sier de vurderer å legge ned Nye Veier, om de skulle få flertall i september.

For en organisasjon som Nye Veier er det selvsagt uheldig at det nå oppstår politisk uenighet rundt veiselskapet. Det skaper uro og kan bringe med seg utfordringer i rekrutteringsarbeid og når det gjelder interesse fra potensielle entreprenører for prosjekter noe frem i tid. Slik situasjonen synes å være nå, er det helt uvisst hva som vil skje etter høstens valg. Det er helt åpnet rundt hvem som vil innta regjeringskontorene etter valget - det kan gå begge veier.

Det er ikke overraskende at opprettelsen av et selskap av denne typen, som er skapt for å bygge raskere og billigere – men som også skjer ved siden av etablerte byggherreorganisasjoner med lange tradisjoner, skaper politisk debatt. Og her er det også en fare for at idelogi kan spille inn som et moment i argumentasjonen. Vi håper begge sider klarer å holde akkurat dette aspektet på noe avstand og fokuserer på hva som er viktigst for landet og hva som kan gi best verdiskapning for skattepengene når det kommer til utbygging av viktig infrastruktur.

Nye Veier har den senere tiden høstet mange godord fra byggenæringen rundt hvordan de har opptrådt etter etableringen, og ikke minst rundt måten de har organisert sine kontrakter og evalueringer. Det tenkes mye nytt – og det er uttalt at de skal gjennomføre helhetlig planlegging og utbygging raskere og mer kostnadseffektivt enn hva som tidligere har vært tilfelle for norsk veiutbygging - og ikke minst skal de involvere entreprenørene med samarbeidspartnere tidligere i prosessen. Men selv om de har fått god start, har selvsagt Nye Veier fortsatt mye å bevise før vi kan si om de vil lykkes i å nå sine mål – det er fortsatt en stund frem til det første prosjektet skal stå ferdig.

Nettopp derfor vil det også være uheldig om politikerne skulle stoppe Nye Veier nesten før de har kommet skikkelig i gang og levert sine første ferdige veier. De burde få reelle muligheter til å bevise om de klarer å bygge veier på en litt annen måte enn vi har gjort tidligere. Forhåpentligvis vil etableringen av Nye Veier kunne være med på å øke innovasjonsarbeidet i anleggsnæringen, og det at Nye Veier og Statens vegvesen nå begge jobber med å bygge bedre og mer effektivt, burde kunne inspirere til å løfte begge byggherreorganisasjonene.

Det at det nå kommer ut signaler om at opposisjonen vurdere å legge ned Nye Veier om de kommer i posisjon, er selvsagt også med på å skape usikkerhet rundt utbyggingene som ligger noe frem i tid. Etter planen skal Nye Veier ha investert 148 milliarder kroner for å bygge 530 kilometer vei innen 20 år. Det betyr at det er en rekke prosjekter som nå er under full planlegging. Spørsmålet blir da hvordan selskapet skal prioritere jobbene fremover, og ikke minst kan det oppstå usikkerhet om de store entreprenørkonsernene er villige til å bruke millioner av kroner på å regne på jobber som det kanskje ikke blir noe av i denne omgang. Opposisjonen har tydelig sagt ifra at de vil sørge for at det nye veiselskapet uansett skal vedstå for allerede inngåtte kontrakter og forpliktelser. Men litt av poenget med Nye Veier er at man skal tenke og planlegge langsiktig – og da er det viktig at det kommer en avklaring rundt hva som skal skje, og den bør komme raskt.

Selv om relativt hyppige utskiftninger i regjeringskontorene ikke er uvanlig, betyr det ikke at man også må bygge opp og rive ned store nasjonale satsinger i samme tempo. Det er viktig med en viss kontinuitet når viktige samfunnsoppgaver skal løses. Om en regjering velger å bygge opp en organisasjon som Nye Veier til å bli en viktig institusjon for utbygging av landets infrastruktur, er det ikke heldig om neste regjering velger å stenge denne satsingen. De ulike regjeringene skal selvsagt stå fritt til å velge hva de ønsker å prioritere, men landet er ikke tjent med at man bygger opp og ned slike offentlige viktige organisasjoner alt etter hvem som vinner de ulike valgene. Når Nye Veier nå er etablert, bør de få mulighet til å virke en lengre periode og vise hva de får til. Om de ikke lykkes, må man selvsagt ta en diskusjon - men det blir for tidlig å stenge butikken før man har kommet i gang for alvor. Det er ikke en fornuftig bruk av våre felles ressurser.

Nøkkelord:

Leder
 

- Boligåret 2020 bedre enn forventet

 

Boligprodusentene:
OBOS er landets største boligbygger

 

Mesterhus vokser og tar innpå OBOS

Person falt åtte meter fra stolpe – fløyet til sykehus

 

Ekspert mener prosjektstyremedlem kan ha vært inhabil i råd om Skanska-avbestilling

 

Bravida kaller Hjelset en parodi
- og setter spørsmålstegn ved prosjektering, pris og tidsbruk

 

Advarer mot Enova-forslag til ny energimerking av bygg:
- Vil gjøre energimerket mindre forståelig

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen