Prosjektleder Bjørn Einar Andersen (fra venstre), prosjektdirektør Stig Eriksen og prosjektingeniør Matias Grepperud er endelig i gang på Ensjø Torg i Oslo.Alle illustrasjoner: Skanska

Byggestart for Skanska nesten ti år etter de startet reguleringsarbeidet på Ensjø

Onsdag startet bygging på Ensjø Torg i Oslo, etter en mangeårig prosess for Skanska.

Se video i bunnen av artikkelen.

I 2005 tok Eiendoms- og byfornyelsesetaten i Oslo planinitiativ rundt T-banestasjonen på Ensjø. Året etter kjøpte Skanska Eiendom opp flere tomter for å utvikle området for boliger, og to år senere forelå det et ferdig vedtatt program for planarbeidet. Så skulle det gå seks år med reguleringsarbeid før et planforslag kunne legges ut til offentlig ettersyn. Reguleringsplanen ble til slutt vedtatt i september 2015.

– Det var en forferdelig komplisert reguleringssak, og da den ble lagt frem, var det med fem alternativer. Forslagene gikk frem og tilbake mellom de forskjellige interessentene på området, og alle hadde veldig sterke meninger om akkurat sine særinteresser, sier prosjektdirektør Stig Eriksen i Skanska til Byggeindustrien.

Lang prosess

På området hvor Skanska ville bygge ut, var det i alt fire involverte grunneiere og utbyggere, fire kommunale etater, samt både Jernbaneverket og Sporveien som måtte høres. Området omfatter både T-banespor og Gjøvikbanen, den travle Ensjøveien, samt et gammelt verksted som gjennom nesten hele 1800-tallet var et teglverk. Både antikvariske, logistikk- og sikkerhetsmessige hensyn har gjort prosessen lang og komplisert for utbygger Skanska.

– Det bør være unødvendig å gå seks år før man kan bli enige om et planforslag. Vi ønsker forutsigbare prosesser, og det ble forskuttert mange millioner i dette prosjektet fra Skanskas side, påpeker Eriksen.

Prosjektdirektøren tror bedre overordnet styring kunne ha gjort prosessen mindre langtekkelig, men skryter samtidig av kommunens vilje til å legge til rette for utbyggingen etter at reguleringsarbeidet var gjennomført.

– De har strukket seg langt. Oslo kommune har vært like opptatt av å få på plass nye boliger her som det Skanska har vært, og også Sporveien har vært veldig positive til å bidra til at utbyggingen kan skje på en trygg måte, forteller Eriksen.

Raskt salg

Til sammen er det 540 boliger som skal bygges i Ensjø Torg innen 2023. Første byggetrinn, som startet denne uken, omfatter 104 boenheter, og skal stå innflyttingsklar i februar 2019. Deretter følger en 16 etasjer høy blokk som skal bygges over T-banestasjonen og -sporet på Ensjø. Her begynner Skanska å bygge allerede i sommer, og høyhuset skal stå ferdig i oktober 2019.

Området skal bygges ut i seks faser frem mot planlagt ferdigstillelse ved utgangen av 2022, forutsatt et normalt godt boligmarked i Oslo. Eriksen presiserer at planene ikke er avhengige av dagens brennhete marked.

– Det har blitt sagt at det har tatt oss omtrent 100.000 timer å utvikle og regulere, men bare noen få timer å selge. Da høyblokka åpnet for salg i november i fjor, ble det registrert 30 godkjente bud i løpet av det første minuttet. 34 av 43 leiligheter ble solgt i løpet av den første dagen, og nå er 160 leiligheter solgt i de to byggene som starter i år, sier han.

Ut av steinalderen

Eriksen forteller at Ensjø-utbyggingen er det mest spennende boligprosjektet han noen sinne har vært med på.

Prosjektingeniør Matias Grepperud (fra venstre), prosjektleder Bjørn Einar Andersen og prosjektdirektør Stig Eriksen forteller at digitale verktøy blir viktige i det kompliserte prosjektet.

– Kompleksiteten i dette prosjektet gjør det til det artigste av omtrent 6.000 boligutbygger jeg har jobbet med. Det er så mange utfordringer her at vi må benytte oss av det siste inne verktøy. Vi tar et steg ut av tidlig steinalder og inn i en ny tid, sier han.

BIM i 4D og kontinuerlig oppfølging og innrapportering via BIM-kiosker på plassen og nettbrett skal gi god digital kontroll i det utfordrende prosjektet.

Ensjø T-banestasjon brukes av omtrent 10.000 mennesker hver dag, og bortsett fra en kort periode hvor stasjonen stenges for publikum slik at tilstrekkelige sikkerhetstiltak kan komme på plass, skal stasjonen holdes åpen i hele perioden Skanska bygger boliger over sporet.

Hvis alt går på skinner, har Ensjø et nytt bysentrum om få år.