Foto: Colourbox

Trygg Trafikk bekymret for at antall skadde ikke går ned

Den foreløpige oversikten over trafikkulykker i 2016 viser at også antall skadde økte. - Det er bekymringsfullt, mener direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

- Vi ligger på et historisk lavt nivå i antall dødsulykker. Det er svært positivt og bekrefter at langsiktig, forskningsbasert trafikksikkerhetsarbeid hjelper. De senere årene er ikke utviklingen like positiv for de skadde. Det bekymrer oss fordi vi vet at trafikkskader har store konsekvenser for den enkelte, for pårørende og for samfunnet for øvrig, sier Johansen.

I 2015 ble det registrert 5.687 skadde i trafikken, mens de foreløpige tallene fra SSB viser 6.170 skadde i 2016. Tallene vil sannsynligvis øke når alle registreringer er gjort. I 2014 ble det registrert 6.291 skadde i trafikken.

- Dette betyr at vi får en økning også i skadetallene for 2016. I tillegg til de skadene politiet registrerer, vet vi at det er mange ulykker og skadde som ikke blir registrert. I fagmiljøene oppleves det som et problem at vi har for dårlig oversikt over antall skadde, spesielt blant syklistene, sier Johansen.

Stortingsmelding 40 om det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet er nå til behandling i Stortinget. Her legges det føringer for et utviklingsarbeid der underrapportering, særlig ved ulykker med lettere personskader, skal utredes og nye retningslinjer vurderes.

- Trygg Trafikk mener at denne prosessen snarest må igangsettes for å sikre enda bedre kunnskap i arbeidet med å redusere trafikkulykker i tråd med nasjonale målsetninger, understreker Johansen.

Myke trafikanter spesielt utsatt

Det er fortsatt slik at de fleste som omkommer og skades i trafikken sitter i bil. Men det er likevel viktig å ha et særlig fokus på gruppen myke trafikanter, mener han.

- De er svært utsatt, særlig i byområdene. Når vi vet at myndighetene har et mål om at enda flere skal gå og sykle i årene som kommer, sier det seg selv at arbeidet overfor de myke trafikantene må styrkes ytterligere.

Trangt om plassen

Sikkerhet for myke trafikanter handler om å tilrettelegge veier og gater slik at de myke trafikantene blir prioritert og får en naturlig plass i trafikken. I tillegg trenger både fotgjengere og syklister kompetanse for å ferdes trygt. Bruk av sikkerhetsutstyr er også nødvendig for å øke sikkerheten.

- Det haster med å iverksette nødvendige tiltak. Vi oppfordrer myndighetene til i større grad å utvikle bærekraftige løsninger for å kunne ta imot veksten i sykling og gange i årene som kommer sier Johansen