Thor Olaf Askjer Foto: Bjørnar Øvrebøe

Askjer ønsker en egen strategi for tillit

Thor Olaf Askjer leder første arbeidsgruppe ut i Bygg21-arbeidet. 

”Næringens rolle i plan- og byggesaker” er navnet på gruppa som skal identifisere muligheter for å doble effektiviteten i plan- og byggesaksprosesser.

- Jeg ønsker en egen strategi for tillit, sier Thor Olaf Askjer.

Da Bygg21-direktør Sverre Tiltnes spurte om Askjer ville lede arbeidsgruppen som skal bidra til å effektivisere plan- og byggesaksarbeidet i alle landets kommuner, var han ikke vond å be.

Helt konkret skal gruppa løse følgende tre oppdrag:

* Ta frem forslag til felles maler og veiledere for effektive planprosesser

* Utarbeide en stegnorm for plansaker.

* Identifisere hva næringen trenger for å pilotere forenklet automatisk byggesaksbehandling.

Men Thor Olaf Askjer er ikke alene når han skal sette i gang arbeidet for raskere plan- og byggesaksprosesser. Han har med seg tidligere byrådsleder og jurist, [TOA1] Stian Berger Røsland, arkitekt Christine Grape, utviklingssjef i Selvaag Bolig Harald Martin Gjøvaag, plan- og utviklingssjef i Os Kommune, Aina Tjosås og forsker i byutviklingsprosesser, ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Gro Sandkjær Hansen.

- Det er en fantastisk fin gruppe vi har fått. Det er bra at vi har en liten gruppe. Vi har mange kontakter til sammen og kan trekke inn folk underveis, sier gruppelederen.

Planprosesser er et av feltene Askjer til daglig jobber mye med som leder i Norsk Eiendom.

- Jeg synes på mange måter man kan si det sånn at grunnlaget for all byutvikling og prosjektutvikling legges i og rundt planprosessene. Kommer man skjevt ut i en planprosess, så kommer man også skjevt ut i byutviklingen, sier han.

Askjer peker på den fleksible planen som lå til grunn for utviklingen av Vulkan som eksempel på beste praksis.

- Alle, enten de er byutvikler, politiker eller publikum vil si at Vulkan har vært en fantastisk reise. Det hadde aldri vært mulig å få dette til hvis ikke Peter Groth hadde sikret en fleksibel reguleringsplan som ga mulighet til mye av alt, det vil si bolig, kontor, forretning og kulturformål. Så var det nettopp det det ble - en god blanding der vi etter kort tid hadde skapt en levende bydel. Det skal være fleksibelt, men og tilstrekkelig forutsigbart for politikerne. For politikerne har jo det siste ordet. Det er de som vedtar en reguleringsplan. Man må finne den balansegangen mellom kontroll og fleksibilitet, utdyper Askjer.

Han peker på tillit som et viktig stikkord i denne typen prosesser.

- Jeg har utfordret mange politikere til om det er mulig å etablere en strategi for tillit. Og jeg vet ikke løsningen på det, men hvis man på en eller annen måte kunne legge til rette for det, ville man få en hyggeligere samfunnsutvikling. Tendensen er å gjøre regelverket mer og mer rigid for å tette alle hull fordi man egentlig ikke har tillitt til hverandre. Så svarer politikerne med å lage rigide regelverk også svarer utbyggerne med å lete etter smutthullene. Så strekker man strikken og ender i en tillitskrise på mange måter, sier Askjer engasjert.

Forankrer

Bygg21-arbeidsgruppa han skal lede har som drivende spørsmål: Hvilke endringer i kultur og regelverk vil bidra til å kutte ventetiden i plan- og byggesaker med 20 prosent innen utgangen av 2020? Askjer og gruppa har dermed mandat fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet for å jobbe aktivt med kulturendringer i møtet mellom utbyggere og offentlige plan- og byggesaksetater. Han tror på å samle alle rundt bordet for å forankre endringsprosessene godt.

- Det er ganske lett å bli enig om et problem og en løsning dersom likeartede mennesker sitter rundt et bord. Bare det grunnleggende i å innse at saksbehandleren har en legitim rolle og gjør jobben sin og å forstå hvorfor saksbehandleren tenker som han eller hun gjør, gjør noe med hele gruppa og de konklusjonene man skal trekke til slutt, utdyper han.

Stabilt ustabilt

Askjer mener næringslivet og kontorarbeidsplassene vil forandre seg fremover. Han er blant annet inspirert av kontorfellesskapene og gründermiljøene ved Mesh og Sentralen i Oslo hvor man betaler for en kontorplass og har tilgang til de fasilitetene man trenger for å drive en virksomhet.

- Bransjeutvikling er spennende. Tidligere var leverandørene i eiendomsnæringen leverandører av kvadratmeter, men nå er de i en helt annen grad fasilitatorer for verdiskapning. Næringsdrivere i dag er opptatt av å kunne drive kjernevirksomheten. Da må de finne noen som kan legge tilrette for at den virksomheten kan foregå så smidig som mulig. Også det tradisjonelle næringslivet er i dag i stadig økende forandring. Plutselig digitaliserer man en hel avdeling. Da ville det være bedre å slippe å ha arbeidsgiveransvaret for de og det vil være mer fornuftig å kjøpe inn de tjenestene man trenger, forklarer Askjer.

Forenklingens kunst

Den erfarne bransjemannen, og endringsagenten, har trukket i trådene og argumenter både for og imot Bygg21 i bransjens arenaer. Nå mener han prosjektet er inne på rett spor.

- Jeg har vært kritisk til Bygg21 når det har blitt for mange strategier og store samlinger og for mye luftige ideer, sier han. Nå er oppdraget konkret delt opp i seks arbeidsgrupper som skal ta for seg ambisjonene.

-Det grepet handler litt om forenklingens kunst. Det er ikke sikkert at når Bygg21 er ferdig om et par år at det svarer til alle forventningene som initiativtagerne hadde i forkant av stortingsmeldingen. Det var et mye større slott man drømte om, et kunnskapsmessig hjem, forskning satt i system også videre. Men så er det bedre å få til noe. At Sverre Tiltnes og Bygg21-styret har valgt den forenklingen, tror jeg er kjempelurt, sier han.