<p>Kjededirektør Christine Holm i Bygger’n. Foto: Jørn Hindklev</p>Foto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevKjededirektør Christine Holm og administrerende direktør Arne Reinertsen i E.A Smith. Foto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn Hindklev

Bygger’n skal kapre proffkunder

Bygger’n samlet i helga alle sine kjedemedlemmer til kongress i Stavanger og budskapet fra kjededirektør Christine Holm er krystallklart: – I 2017 skal vi hanke inn mer av proffomsetningen i byggevaremarkedet, sier hun.

Det var lite å utsette på stemningen på Bygger’ns-kjedekongress i Stavanger. Byggevarekjeden kan vise til en sterk vekst på 7,5 prosent i 2017, og fem nye medlemmer kom på plass i løpet av året.

"Do it for me"

Kjededirektør Christine Holm var likevel tydelig på at konkurransen i bransjen er beinhard og at det en dreining mot at stadig mer av omsetningen i byggevaremarkedet kommer fra proffen.

– Kundene vil ha stadig mer arbeid ferdig utført. Vi har gått fra «do it yourself» til «do it for me», sier hun.

Holm gikk i slutten av november i fjor ut med nyheten om at Bygger’n var klar for å lansere netthandel. Tilpasninger og systemer har imidlertid tatt noe lengre tid enn opprinnelig planlagt og en endelig lansering er nå rett rundt hjørnet. Gjennom netthandelsløsningen vil Bygger’n knytte proffkundene enda tettere til seg. Løsningen vil med den inn ebygde tilbudsbyggeren være et nyttig og brukervennlig tilbud. Der vil de se priser på produktene og legge til egne timer og transport og laste opp egne loger i tilbudene til kundene.

Skal spise mer av «proffkaka»

50 prosent av kjedens omsetning kommer per i dag fra proffkundene. Nå vil Bygger’n ha mer av «proffkaka».

– I 2017 skal vi gå aktivt ut og hanke inn mer av proffomsetningen. Vi kommer til å tilby proffen gratis markedsføring gjennom «Ferdig utført-kampanjene» våre, men da krever vi også at proffen stiller opp for oss, sier hun.

Holm er klar på at kjeden har et potensiale i proffmarkedet.

– Vi har hatt mange elementer i proffsatsingen vår, men vi vil fornye og friske opp flere elementer, men vi vil også komme med nyheter. Vi vil tilby økonomiske fordeler for proffkundene som vil samarbeide med oss, sier hun.

– Kommer konkurrentene til å merke dette?

– Det tror jeg definitivt at de vil gjøre. I mange markeder har vi et godt grep om proffmarkedet allerede. Men vi er også inne i markeder hvor vi er nyetablerte og har potensial for å ta større del av proffmarkedet, sier hun.

Holm sier Bygger’n har kapret en del proffkunder fra flere konkurrenter, blant annet Optimera

– De kan ikke tilby et huskonsept. Vi har hatt en god dialog med mange proffkunder som ser en stor fordel av at vi kan tilby HIBA-Hus som et huskonsept i tillegg til gode priser, sier hun.

Lover nyheter om nye forhandlere

Bygger’n fikk en omsetning på cirka 4,6 milliarder kroner i 2016. Holm budsjetterer for videre vekst.

– Vi budsjetterer alltid forsiktig, men vi budsjetterer med vekst også i 2017. Vi budsjetterte med lav vekst i 2016, men året utviklet seg meget bra etter en litt forsiktig start. Vi har allerede en ny forhandler på plass i 2017 og er prosess med flere nye forhandlere. Her vil det komme nyheter i løpet av våren, sier hun.

Leverandørene var til stede på en minimesse på Hotel Clarion Energy og i messehallen i Stavanger Forum (se bildekarusell).