Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bane Nor mener ikke det var krav om fjellskjæring – Follobane-rettssaken fortsetter

Publisert: 26.01.2017 14:36. Sist endret: 26.01.2017 15:47.

Informasjon og skisse av fjellskjæringen i Ekebergåsen i konkurransegrunnlaget til Oslo S-kontrakten var kun veiledende dersom man valgte denne metoden, og således ikke er et avvik som gjorde at de var pliktig til å avvise Condotte.

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Les også: Derfor mener Skanska at de har krav på 308 millioner kroner – Follobane-rettssak i gang

Follobanen

 

Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel.

Prosjektet består av 22 kilometer dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski.

Follobanen blir den første jernbanetunnelen i Norge med to atskilte løp. Tunnelen bores i hovedsak ut med tunnelboremaskiner (TBM).

Hovedarbeidene startet i 2015. Follobanen skal være ferdig i desember 2021.

Det hevdet Bane Nors advokater Arne T. Andersen og Fredrik Aadahl fra Kluge advokatfirma da de holdt sitt innledningsforedrag i rettsaken mellom byggherren og Skanska Norge i Oslo tingrett.

I likhet med rettssakens første dag sto innholdet i de såkalte part I-dokumentene i konkurransegrunnlaget sentralt. Skanska prosederte onsdag for at Condottes tilbud skulle vært avvist, siden de har valgt en annen løsning enn den som de mener er beskrevet i part I-dokumentet i dette grunnlaget.

Bane Nor mener derimot at Skanska både har misforstått dette, og hvordan kontraktsformen Engineering, Procurement og Construction (EPC) fungerer.

Fleksibilitet
- Totalentrepriser i sin videste forstand gir stor fleksibilitet til tilbyder på hvilken metode man vil benytte, Skanska er enig i dette, men mener at man kan si at når det stilles færre krav – så gjør det kravene enda mer absolutte. Det er selvsagt ikke slik kravene har annen karakter på grunn av at det er en EPC-kontrakt. Når man har en EPC-kontrakt og den store friheten en slik kontrakt gir, må de krav som finnes leses på bakgrunn av det, innledet Andersen.

Han trakk frem at Condottes løsning helt klart ga flere fordeler enn den løsningen Skanska har skissert. Og det er dette Bane Nors advokat mener EPC-kontrakter gir frihet til, altså at tilbyderne kan komme opp med gode løsninger.

- Man anskaffer ikke en fjellskjæring i denne kontrakten, men en tunnelkonstruksjon og andre konstruksjoner. Man får en tilnærmet lik tunnel når man er ferdig. Forskjellen er veien man bruker for å komme dit. At Skanska hevder det er to vidt forskjellige løsninger mener vi er en klar fordreining, sa advokaten.

Øyeblikksbilde
Bane Nor mener at selv om det er lagt ved informasjon og skisser i part I-dokumentene som omhandler fjellskjæringen, så kommer de bare til anvendelse dersom tilbyderen velger å benytte seg av denne metoden. Velger de, som Condotte har gjort, en annen metode, så faller det bort.

- Fjellskjæringen er kun et øyeblikksbilde av byggetrinnet, og har ikke en selvstendig funksjon. Ankerne er kun relevante dersom du lager en fjellskjæring. Det er symptomatisk at Skanska ikke snakker om det øvrige i skissen. Hvis du går gjennom Skanskas tilbud, er det ingenting som sier noe om informasjonen i den skissen. Hvis det var som Skanska hevdet, at tegning viste absolutte minimumskrav, så burde det stått noe mer, mente Andersen.

Han viste også til at den andre tilbyderen ikke har forstått fjellskjæringen som et absolutt krav, og hintet til at det kanskje kunne ha noe med å gjøre at de kjente bedre til denne kontraktstypen enn Skanska.

Ikke relevant
Samtidig trakk Bane Nor-advokatene frem at kontraktsgrunnlaget faktisk inneholder et såkalt "special area", altså et område hvor det gis klare føringer på hvilke metoder man skal benytte. Dette gjelder koplingen av nye spor fra Follobanen og inn på Oslo S.

De hevder også at skissene som var lagt med ikke var konstruksjonstegninger, men som kun skulle illustrere et grensesnitt. De viktige detaljene her, var ikke selve skissen, men informasjonen den inneholdt.

- Ikke alle part I-dokumenter inneholder relevant info for alt, og skal tolkes som grensesnitt. Vi mener at de avgjørende elementene i prinsippskissene er at det er grensesnittinformasjonen som er relevant, mente Bane Nor-advokaten.

Ikke positiv kontraktsinteresse
Bane Nor brukte også tid på å så tvil om Skanska oppfyller kriteriene for positiv kontraktsinteresse, som danner grunnlaget for entreprenørens krav på over 308 millioner kroner.

De viste til at Skanskas tilbud på 2,7 milliarder kroner lå 500 millioner kroner over Condotte. Bane Nor understreket at myndighetene har uttalt at det er viktigere å holde seg innenfor budsjettrammen enn å holde tidsfristene. Således var det ikke sikkert at Skanska automatisk hadde fått Oslo S-kontrakten. Snarere tvert i mot, ifølge advokatene.

– Det er klar jus på at dels når du har et tilbud og dels er langt over budsjett, så har du anledning til å avlyse konkurransen, og det er sannsynlig at de hadde gjort det, sa Andersen. Han viste også til at Bane Nor hadde plikt til å avvise Skanskas tilbud, men at avvik både i Skanskas og Condottes tilbud kunne vært løst i videre forhandlinger.

Rettssaken fortsetter i Oslo tingrett fredag, og det også satt av fire dager neste uke til saken.

Les også:
  • Skanska og Züblin stevner staten i Follobaneprosjektet – krever over 300 millioner kroner
  • Skanska frykter Condottes metode kan gi kvikkleireras på Follobanen

Nøkkelord:

Anlegg, Byggejus
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen