Fra en panelsamtale på leverandørdagen mellom Morten Grongstad (konsernsjef i AF Gruppen) (f.h.) Jon Sandnes (adm.dir. i BNL), Trude Tinnlund (LO-sekretær), Rigmor Hansen (adm.dir. i Undervisningsbygg Oslo KF) og Ingrid Dahl Hovland (adm.dir. i Nye Veier). Ordstyrer var Jan Tore Savic Knutsen (t.h.).320 personer deltok på arrangementet.Sigrid Hansen-TangenRigmor HansenTrude TinnlundAnette AaneslandØyvind MoshagenBjørn BørsethMagne Ramlo (t.v.) og Morten Grongstad.Jon Sandnes Trude Tinnlund.

Mange fikk høre om Nye Veiers milliardprosjekter

Innen 20 år skal nye Veier AS ha bygd ut rundt 530 kilometer ny vei innenfor en kostnadsramme på cirka 148 milliarder kroner. Onsdag fikk både norske og utenlandske aktører mulighet til å stille nærmere bekjentskap med den nye statlige utbyggeren - og med slike prosjekter er det ikke rart mange ville delta på arrangementet.

Hele 320 personer deltok på Nye Veiers leverandørdag på Radisson BLU Plaza Hotel i Oslo – hvor rundt 100 personer representerte utenlandske aktører.

- Vi er meget godt fornøyd med oppmøtet og interessen fra leverandørene, sier adm. dir. Ingrid Dahl Hovland til Byggeindustrien. Hun fikk sammen med sine medarbeidere mulighet til å fortelle mer om prosjektene som skal gjennomføres og ikke minst hvordan Nye Veier ønsker å organisere sine gigantprosjekter.

Høyt tempo
Flere av delprosjektene er allerede ute i markedet, og den første jobben er allerede signert. I desember i fjor signerte AF Gruppen og Nye Veier en kontrakt til en verdi av cirka tre milliarder kroner (eks. mva.) for strekningen E18 Tvedestrand-Arendal.

Dette er bare den første av en lang rekke kontrakter som skal gjennomføres innen alle de rundt 530 kilometerne er bygd ut. De fire prosjektdirektørene Asbjørn Heieraas, Magne Ramlo, Øyvind Moshagen, Johan Arnt Vatnan fikk alle fortelle om sine storutbygginger.

- Tempoet er skyhøyt for tiden og mye er gjort siden etableringen 1. januar 2016, påpeker Hovland.

De er nå i gang med å planlegge alle prosjektene – og skal være er klare til å bygge så snart finanseringen er på plass.

Seriøsitet
I prosjektgjennomføringen er selskapet opptatt av å sikre seg gode og seriøse leverandører.

- Vi skal knytte til oss seriøse partnere og det skal lønne seg å ha en seriøs modell. Dette er noe vi jobber mye med, blant gjennom en omfattende prekvalifiseringsprosess der vi for eksempel stiller strenge krav til bruk av faglært arbeidskraft, bruk av lærlinger og legger vekt på samfunnsansvar, sier Hovland.

Frem til nå har selskapet allerede inngått 100 ulike kontrakter, det er lyst ut fire totalentrepriser, og to av disse etter BVP-metoden (Best Value Procurement).

- Dette er et pilotprosjekt sammen med Difi, og jeg vil oppfordre alle leverandører til å lære seg BVP-metoden, uttalte direktør for kontrakt og anskaffelser Bjørn Børseth foran den fullsatte salen på Plaza.

BVP er en kontraktsform der man skriver tilbud på seks sider, og gjør et tidlig valg på en leverandør. Byggherre går ut med en makspris og har fem overordnende mål som leverandørene skal strekke seg mot. Det hele avgjøres gjennom en blindevaluering – der evalueringsteamet altså ikke vet hvilken aktør de evaluerer. Det skal skape likebehandling.

- Det er også viktig å understreke at alle våre konkurranser er ulike - men felles for dem alle er at det vil bli mye bru og tunneler – og det er viktig med solid kompetanse innen disse fagene, legger Børseth til.

Kjernen til Nye Veier skal være å gjennomføre helhetlig planlegging og utbygging raskere og mer kostnadseffektivt enn hva som tidligere har vært tilfellet for norsk veiutbygging. Dette skal blant annet skjer gjennom påvirkning i planfasen for å sikre gode løsninger, og med tidlig involvering av entreprenørene. Et viktig element er også bruk av totalentrepriser, samt at entreprenørene får totalansvar for drift og vedlikehold i 20 år.

Arrangementet kan du se i opptak her