<p>Direktør Lars Aksnes, Bettina Sandvin, leder for byggherreseksjonen og Vegdirektør Terje Moe Gustavsen informerte om de kommende OPS-prosjektene under et markedsmøte torsdag. </p>Markedsmøtet ble oversatt til engelsk.

Vegvesenet skal velge tre entreprenører til OPS-prosjekt

Pris vil telle rundt 80 prosent når tre entreprenører skal kjempe om OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet i Hedmark. 

Under OPS-markedsmøte, som Statens vegvesen arrangerte torsdag, kom det frem at etaten vil ha med tre entreprenører i konkurransen etter prekvalifiseringsrunden ved OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet i Hedmark.

Kort om OPS-prosjektene 

 Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet

10 km ny 2/3 felts hovedveg og 15 km 4-felts motorveg.

Kostnad NOK 5,1 mrd.

Prekvalifisering: mars-mai 2017.

E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn–Langvassbukt

82 km 2-felts hovedveg.

28 km tunneler.

Kostnad NOK 8,2 mrd.

Prekvalifisering: vår/sommer 2018.

Rv. 555 Sotrasambandet

9 km ny 4-felts motorveg

En bru på 875 m + 3 mindre på tilsammen 550 m. 

Kostnad NOK 9,3 mrd.

Prekvalifisering: 2018/2019.

Kilde: Statens vegvesen. 

– Tre aktører sikrer konkurranse, det er praktisk gjennomførbart og det gjør at sjansen for å få kontrakten øker for de som er med videre. Dermed blir også konkurransen mer attraktiv, sier Bettina Sandvin, leder for byggherreseksjonen i Vegdirektoratet, til Byggeindustrien. 

Velger entreprenører i mai

Etter planen skal Statens vegvesen kunngjøre grunnlag for prekvalifisering 15. mars med deadline for innlevering 3. mai. 18. mai vil Statens vegvesen gå ut med hvilke tre selskaper som skal være med videre i OPS-konkurransen om rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet, også kalt rv. 3/rv. 25 Løten – Elverum.

– Dersom det er flere enn tre kvalifiserte, noe vi selvsagt håper, vil vi velge de tre som er best kvalifisert. Da vil vi særlig legge vekt på HMS, samfunnsansvar, erfaring, organisatorisk kapasitet og økonomisk og finansiell kapasitet, sa Sandvin i sitt innlegg under markedsmøtet.

Stiller strenge krav i prekvalifiseringen

Statens vegvesen stiller meget strenge krav til entreprenørene som får være med i konkurransen om OPS-prosjektene. Sandvin føler seg derfor trygg på at selskapene som blir med videre er godt kvalifiserte for gigantprosjektet, som har en beregnet totalkostnad på 5,1 milliarder kroner.

– Hvis vi skal får med aktører som faktisk kan gjennomføre en så stor jobb over en periode på over 20 år, må vi stille strenge krav på en rekke områder, understreker Sandvin.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Rundt 250 var påmeldt til torsdagens møte. Interessen var så stor at Statens vegvesen måtte flytte møtet til et hotell med større kapasitet. 

Dialogfase

Til sommeren vil Statens vegvesen innlede forhandlingsfasen med en dialogfase med de prekvalifiserte selskapene.

– Vi starer med en dialogrunde før innlevering av første tilbud. Dette gjør vi fordi vi har veldig gode erfaringer med konkurransepreget dialog fra E6 Helgeland-kontraktene, kommenterer Sandvin.

De endelige tilbudene skal leveres ved årsskifte 2017/2018. Ifølge Statens vegvesen vil de velge det tilbudet som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Bettina Sandvin forteller til Byggeindustrien at pris vil telle rundt 80 prosent under tildelingen.

– Pris vil bli vektlagt mest, i tillegg vil plan for gjennomføring, hvordan det er tenkt organisert, hva slags kompetanse nøkkelpersonell har, teknisk kvalitet og HMS bli vektlagt, sier hun.

Milepælsutbetaling ved veiåpning

Direktør Lars Aksnes informerte om finansieringsmodellen OPS-selskapene må forholde seg til i de tre OPS-prosjektene som Statens vegvesen nå skal gjennomføre. Ved OPS-prosjektene som åpnet for rundt ti år siden får OPS-selskapene jevne årlige utbetalinger i hele driftsperioden på 25 år. Ved de kommende OPS-prosjektene gjør Statens vegvesen noen endringer og går for en finansieringsmodell med milepælsutbetaling når veien åpnes.

– Vi legger opp til en milepælsutbetaling ved veiåpning som utgjør en prosentandel av investeringskostnaden. Samtidig skal det utbetales merverdiavgift for hele byggeperioden. Resterende gjeld og drift og vedlikehold vil bli dekket med årlige bidrag under driftsperioden på 20 år, sa Aksnes under markedsmøte.

Hvor stor prosentandel milepælsutbetalingen vil utgjøre vil variere i de tre OPS-prosjektene.

Ved rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet vil milepælsutbetalingen antagelig ligge på cirka 50 prosent av investeringsdelen. Sammen med moms vil utbetalingen til OPS-selskapet ved veiåpning dermed utgjøre rundt 2,5 milliarder kroner.

– Eksakt hvor stor denne summen blir vet ikke vi fordi det er konkurranseprisen som vil avgjøre, understrekte Aksnes.

Ett av mange verktøy

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen synes det er spennende at Statens vegvesen igjen setter i gang OPS-prosjekter. Han ser på offentlig-privat samarbeid (OPS) som ett av mange kontraktsverktøy Statens vegvesen ønsker å ta i bruk fremover.

– Vi trenger en variert kontraktsstrategi for å løse ulike oppgaver. Vi ønsker å bruke både OPS, totalentrepriser, nyutviklede kontrakter som veiutviklingskontrakten ved Helgeland og andre kontraktstyper som er hensiktsmessig, sier Gustavsen til Byggeindustrien.

Under markedsmøtet ble det gjort et poeng ut av at Terje Moe Gustavsen faktisk var samferdselsminister da de tre første OPS-prosjektene ble lagt inn i NTP i 2001.

Stor interesse

Mye tyder på at det blir skarp konkurranse om Statens vegvesens OPS- prosjekter. Rundt 250 bransjefolk møtte på torsdagens informasjonsmøte på Gardermoen.

Dette er tre av de største veiprosjektene i Norge de kommende årene med en samlet antatt kostnad på over 22 milliarder kroner.