Tyskland-sjef i Kebony, Marcell Bernhardt, forteller at BAU-publikum har tatt godt imot norsk hardtre.

Kebony fikk innovasjonspåskjønnelse på BAU - «Norwegian wood» en hit

Norske Kebony var én av i alt ti bedrifter som fikk hederlig omtale i forbindelse med Innovasjonsprisen Arkitektur + Bygg under BAU 2017. I løpet av de første par dagene av kjempemessen er trevareprodusenten allerede godt fornøyd med sitt første år på BAU.

Kebony satser kraftig mot et større, internasjonalt marked, og norsk tre ser ut til å slå godt an under byggevaremessen BAU 2017.

– I Norge kjenner alle til Kebony, men vi ønsker å bli en kjent merkevare også utenfor Norge. Om fire-fem år bør hver arkitekt i Europa kjenne til oss, og derfor gjør vi en innsats for å nå riktig publikum. Og dette publikumet er her på BAU, sier Tyskland-sjef i Kebony, Marcell Bernhardt til Byggeindustrien.

Første gang på BAU

Dette er første gang Kebony er til stede med stand på messen, men Berhardt forteller at fem mann på stand har måttet jobbe lange dager med ytterst få pauser for å imøtekomme behovet til nysgjerrige gjester.

– De første dagene har vært helt fantastiske, og dette er absolutt nyttig for oss som ønsker å bli mer kjente her nede. Jeg er veldig godt fornøyd med oppmerksomheten vi har fått, sier han.

Ikke bare messepublikumet, men også juryen i Innovasjonsprisen Arkitektur + Bygg har fått øynene opp for den norske produsenten.

Innovasjonspris

Under første messedag, mandag 16. januar, ble Kebony tildelt diplom for hederlig omtale i forbindelse med Innovasjonsprisen Arkitektur + Bygg for produktet Kebony Clear.

Oliver Müller (fra venstre), Rainer Hoff, Mario Weber, Marcell Bernhardt, Stephan Knipping og Christian Bühring tok imot diplom for hederlig omtale under Kebonys første år som utstiller på BAU. Foto: Kebony

59 selskaper deltok i konkurransen med 82 produkter. Kebony var en av ti bedrifter som fikk diplom for hederlig omtale for innovative produkter.

«Kebony er absolutt prisverdig», skriver en jury bestående av 16 arkitekter om det norske selskapet.

Norwegian wood

Marcell Bernhardt forteller at entusiasmen har vært stor for det norske hardtreproduktet, og at opphavslandet oppfattes som et kvalitetsstempel av det europeiske publikumet.

– Folk sperrer øynene litt opp når de hører at vi har et norsk alternativ til tropisk hardtre. De forventer stort sett bare grantre fra Norge, og de er veldig positive til norsk kvalitet på denne typen trevare, sier han.

For å illustrere allsidigheten ved produktet har Kebony blant annet fått en elgitar laget, og Bernhardt forteller at gitaren, i likhet med produktet, raskt ble en stor hit på BAU.

– Det finnes ikke tvil om dette har vært en suksess for oss. Responsen på BAU har vært helt perfekt, sier han.