<p>Martin Simonsen i Ramirent (f.v.), Fredrik Wahlberg i Karlsen & Nordseth, Jan Ove Lytomt i Ramirent og Samir Zjakic i Statsbygg er stolte av den nye brakkeriggen i Munkedamsveien.  </p>

Karlsen & Nordseth og Ramirent har bygd Oslos største brakkerigg for Nasjonalmuseet

Oslos største byggeplass, Nasjonalmuseet på Vestbanen, har fått byens største brakkerigg.

Karlsen & Nordseth entreprenør og Ramirent har på oppdrag fra Statsbygg bygget en tre etasjer høy og 2.050 kvadratmeter stor brakkerigg langs Munkedamsveien i Oslo sentrum og over lokket til E18.

Brakkeriggen, som ble levert 18. desember, er bygd opp av i alt 83 moduler. Den inneholder 152 kontorplasser i tillegg til alt fra kantine og en rekke møterom til egen takterasse.

- Det er den største brakkeriggen i Oslo. Jeg tror også det er den største sammenhengende riggen som er bygd i Norge. Det er i tillegg den mest kompliserte vi har bygget, sier Martin Simonsen, prosjektleder i Ramirent.

Omdirigerte trafikk

Fredrik Wahlberg, prosjektleder i Karlsen & Nordseth entreprenør, sier logistikk har vært den største utfordringen.

Brakkeriggen er bygd delvis over E18.

- For det første er det en veldig trang plass å bygge på, og for det andre er det ett av de mest trafikkerte områdene i Oslo. Det går over 50 bussruter på holdeplassen utenfor, så det er et ganske vesentlig knutepunkt. Trikken krysser gaten og nedenfor går E18, hvor helst ingenting fra byggeplassen skal ramle ned, sier han.

Utbyggerne ønsket i utgangspunktet å bygge 48 timer i strekk for å bli fort ferdige med arbeidet, men det lot seg ikke gjøre.

- Vi kunne ikke sperre fortauet døgnet rundt. Det ble en uke med nattmontering isteden, hvor vi sperret et felt og omdirigerte trafikk og fotgjengere. Vi måte også stenge trafikken ned mot E18 da vi bygde løsningen på lokket. Vi var redde for at noe skulle falle ned på veien, sier Wahlberg, og legger til at alt arbeidet er samordnet med Statens vegvesen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Samir Zjakic (f.v.), Fredrik Wahlberg, Jan Ove Lytomt og Martin Simonsen skryter av samarbeidet om prosjektet. Her står de på takterassen til brakkeriggen.

BIM brakke

Wahlberg sier Ramirent utviklet en egen BIM-modell for brakkeriggen.

- Vi bruker BIM i alle prosjektene våre. Målet er å gjøre alt riktig med en gang, for det ligger det mye penger i for alle. Med BIM får vi gjort en sikker jobbanalyse før arbeidet begynner. Den sier også noe om rekkefølge og momenter som kan dukke opp underveis. Det gjør prosjektet forutsigbart, sier han.

Byggeleder Samir Zjakic i Statsbygg, som er byggherre for det nye Nasjonalmuseet, sier de er godt fornøyd med resultatet.

- Vi har fått et bra produkt, som bedrer den interne kommunikasjonen. Det har vært en smidig byggeprosess, og vi har fått på plass gode løsninger, sier han.

Godt samarbeid

Zjakic sier de har samarbeidet tett med entreprenørene gjennom hele byggeprosessen.

- Vi hadde behov for samlokalisering av både rådgivende ingeniører, arkitekter, prosjektledelse og  byggeledelse. Målet er å få en mer effektiv byggeplass og bedre samarbeidet innad i prosjektgruppa, sier han, og legger til:

- Prosjektledelsen har gjennom hele prosessen definert tydelig hva de ønsker. Vi har også bestilt noen åpne saler, slik at man kan gjøre justeringer i rommene etter hvert.

Les også: