Kari Sandberg. Foto: Kjetil Ekkeren

Norsk jernbanes fremtid avhenger av tydelighet og forutsigbarhet

Rammebetingelsene for entreprenørene i jernbanemarkedet er utfordrende og behovet for en jernbanereform som kan endre rammebetingelsene i riktig retning for entreprenørene er stort.

Kari Sandberg

Administrerende direktør
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)

I Norge er det allerede vedtatt en jernbanereform der ett av hovedformålene er å skape et velfungerende leverandørmarked for jernbanetekniske entreprenørtjenester. Et viktig tiltak er konkurranseutsetting av Jernbaneverkets virksomhet som drives i egenregi.

2012/2013 var preget av konkurser og nedbemanning hos entreprenørene. En hovedårsak var nedgang i bevilgningene. Egenregien til Jernbaneverket ble skjermet, og svingningen i markedet måtte entreprenørene svi for. Bevilgningene over statsbudsjettet til jernbane har for øvrig hatt en tilfredsstillende økning de senere år.

Positive signaler fra myndighetene har gjort at entreprenørene har bygd opp kapasitet og kompetanse for å møte økt oppdragsmengde.

Mot slutten av 2016 var det svært få oppdrag JBV informerte om. I Jernbaneverkets oversikt over fremtidige anskaffelser er det svært få prosjekter for 2017. Den sist oppdaterte planen er fra oktober 2016 med kun 17 prosjekter i 2017. Dette er svært bekymringsfullt og skaper unødvendig stor uforutsigbarhet for entreprenørene. Entreprenørene er avhengig av forutsigbarhet for å fortsatt bygge kapasitet og kompetanse, og ikke minst sysselsette de som er ansatt. Entreprenørene frykter derfor at de igjen må gå til nedbemanning. Bane Nor er i større grad enn det Jernbaneverket gjorde, nødt til å prioritere økt forutsigbarhet. Dette har vært innmeldt fra EBA i flere år, men er dessverre fortsatt svært mangelfullt.

Meningsløs bruk av penger

Til tross for at entreprenørene har kapasitet og maskiner, så er det i statsbudsjettet for 2016 og 2017 satt av 160 millioner kroner til nye maskiner for beredskap, feilretting og snørydding i spor. Satsingen beskrives som den største i Jernbaneverkets historie. Dette er arbeider og maskininvesteringer som kan utføres av private leverandører og som naturlig vil være en del av en framtidig konkurranseutsetting på jernbanen.

EBA har ved flere anledninger advart mot at det gjøres store investeringer i maskiner og utstyr i Jernbaneverket samtidig som vi forbereder oss på konkurranseutsetting på norsk jernbane. Dette er meningsløs bruk av penger, og er i beste fall et tiltak som fører til mindre forutsigbarhet og økt arbeidsløshet.

I Stortingsmelding 27 (2014-2015) «På rett spor» står det:

Reformforslagene vil bidra til:

- En mer forretningsmessig innretning på sektoren ved at
o Oppgaver overføres til private aktører etter konkurranse
o Det tilstrebes at statlig eide selskaper ikke gis fordeler i konkurransen gjennom særfordeler eller kontroll over strategiske innsatsfaktorer

I samme melding kan vi også lese:

Regjeringen vil at infrastrukturforetaket gradvis skal konkurranseutsette alle drifts –og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det, så snart rammebetingelsene ligger til rette.

EBA kjenner ikke til analyser fra Jernbaneverket som belyser nytten av å kjøpe/eie maskinene i egenregi sammenliknet med å kjøpe tjenester i entreprenørmarkedet. Mange entreprenører har ledig maskinkapasitet, en ledig kapasitet som i stor grad skyldes investeringer de har gjort etter at Jernbaneverket har varslet økninger i den konkurranseutsatte aktiviteten, som bare delvis har kommet.

Markedet har ledig kapasitet som ikke blir benyttet

Det er vanskelig å tolke Jernbaneverkets investeringer i nye maskiner som annet enn et ønske om å ta en større del av kaken. Både innen tyngre vedlikehold og signal har EBAs medlemmer opplevd at Jernbaneverkets egenproduksjon øker. Når Jernbaneverket har rekruttert nye folk, opplever EBAs medlemmer at det tilbys betingelser som EBAs medlemmer ikke kan konkurrere med. Dette er et stort paradoks.

EBA vet med sikkerhet at entreprenørene har kompetanse til å utføre alle drifts – og vedlikeholdsoppgaver.

I Jernbaneverkets rammeavtaler har entreprenørene leveringsplikt, mens Jernbaneverket ikke har bestillingsplikt, dvs. kontrakter som er svært byggherrevennlige med stor risiko hos entreprenørene. Dessverre opplever entreprenørene ofte at utnyttelsen av disse avtalene er lav fra Jernbaneverkets side, mens entreprenørene må binde opp maskiner og personell. I tillegg er prognosene fra Jernbaneverket fraværende. Entreprenørene vet ikke når de ulike kontraktene kommer ut. Dette gjør situasjonen fullstendig uforutsigbar, både for entreprenørene og for alle som har et forhold til norsk jernbane.

Signal er et eksempel på et fagområde det er helt kritisk å sikre kapasitet for at fremtidige jernbaneprosjekter skal kunne gjennomføres. Innenfor signal har også Jernbaneverket selv kommentert utfordringer knyttet til nok ressurser, både innen prosjektering og utførelse. Da er det et paradoks at prosjekteringsressurser hos leverandører har ledig kapasitet samtidig som JBV har påpekt at ressurser er mangelfullt. Dette har EBA sagt fra om i svært lang tid uten at JBV har tatt tak i dette. Det er svært urovekkende at markedet har ledig kapasitet innen et område som er avgjørende for at fremtidige prosjekter kommer til utførelse. Dette vil på sikt kunne ramme en hel entreprenørbransje med mindre prosjekter til gjennomføring.

EBA har også flere ganger adressert utfordringene knyttet til for eksempel kostnad og tid det tar å få utdannet signalmontører, noe som har avgjørende betydning for å få nok kapasitet til utførelse. Det er urovekkende at JBV ikke har gjort mer når de har hatt muligheten til å gjøre grep som sikrer gjennomføring av fremtidige prosjekter.

Bane Nor er etablert og er operativt fra 1. januar 2017. EBA har foreslått utsetting av prøvestrekninger for drift og vedlikehold. Vi mener det må være en prioritert oppgave for Bane Nor å få på plass dokumentasjon av delstrekninger og konkurranseutsette deler av jernbanenettet. EBA foreslår en sentral strekning på Østlandet, for eksempel Gjøvikbanen.

Som beskrevet over er rammebetingelsene for entreprenørene i jernbanemarkedet utfordrende. EBA mener det er av stor betydning å få gjennomført en reform av jernbanen som kan gi bedrede rammebetingelser for entreprenørene og mer jernbane for pengene. Reformen er overmoden og må gjennomføres så snart som mulig.