Administrerende direktør i MEF, Trond Johannessen, understreker det stadig sterkere fokuset på klima og miljø, og frykter enorme økninger i drivstoffutgifter ved en overgang til biodiesel i entreprenørbransjen.

Klimafokus under årets Arctic Entrepreneur

– Det viktigste med årets Arctic Entrepreneur er at vi setter lys på faglige og næringspolitiske saker, og nytt i år er fokus på klimakravene til anleggsbransjen, sier administrerende direktør Trond Johannessen i MEF.

Årets største treff for anleggsbransjen ble innledet tirsdag formiddag i Quben på Gardermoen, og MEF-sjefen melder om rekordstor deltagelse.

– Vi har notert hele 122 utstillere fordelt på 139 stander. Totalt har 1.400 deltagere meldt seg på årets Arctic, og det er vi meget godt fornøyd med, sier Johannessen til Byggeindustrien.

– Vil koste enormt

Han sier at klimakravene vil bli en stadig større utfordring for anleggsbransjen, og at entreprenørene må forberede seg på dette i større grad enn tidligere.

– Anleggsbransjens status på miljø- og klimasiden vil bli diskutert, og for eksempel vil vi ta for oss hva det vil koste å gjøre bransjen fossilfri. Dette vil dreie seg om enorme beløp, for biodiesel koster fortsatt fire og en halv krone mer per liter enn vanlig diesel. Hvis dette prisbildet ikke endrer seg slik at biodiesel blir vesentlig rimeligere, vil det koste entreprenørbransjen 18,7 milliarder kroner mer i drivstoffutgifter frem mot 2030, sier Johannessen.

Bedre markedstilgang

MEF-sjefen understreker også at forbundet er spesielt opptatt av vilkårene til de mindre og mellomstore entreprenørselskapene.

– Vi går mot en trend med større og større kontrakter, noe som kan gjøre situasjonen vanskeligere for mindre selskaper. MEF er opptatt av konkurranse på like vilkår, og vi ser det viktig at myndighetene også legger vekt på dette, sier Johannessen.

– Stort entreprenørbehov

Ketil Solvik-Olsen innledet årets MEF-konferanse som første foredragsholder, og samferdselsministeren fremhevet at infrastruktur var et av hovedsatsningsområdene til regjeringen.

– Det handler om å redusere reisetiden til folk; jo bedre vei og jernbane, jo større omkrets har man i hverdagen. Det er helt klart at vi vil ha behov for en god entreprenørbransje i lang, lang tid, sa Solvik-Olsen.

Frp-statsråden understreket også at det må legges vekt på å bruke fortrinnsvis norske entreprenørselskaper i nye infrastrukturprosjekter.

– I motsetning til min forgjenger, reiser jeg ikke til utlandet for å finne entreprenører der. Jeg mener vi har flinke folk i Norge, og dem må vi bruke, sa Solvik-Olsen.

Kontraktsstrategier

Samferdselsministeren la videre vekt på at kontraktsstrategier i bransjen er et sentralt tema i regjeringen.

Vi bruker mye tid på dette sammen med Vegdirektoratet. Det kommer til å bli flere totalentrepriser, og vi må finne ut hva som er rett kontraktsstrategi, sa Solvik-Olsen.

Han snakket også blant annet om viktigheten av å bekjempe kriminalitet i arbeidslivet.

– Det skal ikke være slik at kjeltringene og de useriøse i bransjen vinner frem, sa Solvik-Olsen.