<p>I Rosten kraftverk settes det nå norgesrekord for landbasert betongstøping. Lørdag skal 5.300 kubikkmeter betong være støpt. Foto: Arild Melchiorsen, Eidsiva Vannkraft</p>20 betongbiler fra Betong Øst går i skytteltrafikk mens støpen pågår. Foto: Arild Melchiorsen, Eidsiva VannkraftRens av byggegropa. Foto: Arild Melchiorsen, Eidsiva VannkraftKlar for første etappe. Foto: Arild Melchiorsen, Eidsiva VannkraftStorstøpen er i gang. Foto: Arild Melchiorsen, Eidsiva VannkraftFoto: Arild Melchiorsen, Eidsiva Vannkraft

Skanska i full gang med Norges største landbaserte betongstøp på 5.300 kubikkmeter

Støpearbeidene for det som er Norges største landbaserte sammenhengende betongstøp pågår nå for full ved kraftverket Rosten i Gudbrandsdalen.

Totalt 5.300 kubikkmeter betong støpes nå i gigantstøpen til det som skal bli fundamentet til midtseksjonen av dammen.

Det betyr at det nå settes norgesrekord i landbasert sammenhengende betongstøping ved kraftverket Rosten i Gudbrandsdalen.

Skanska er hovedentreprenør i prosjektet og er nå i full gang med støpearbeidene. Man må altså over på offshorebaserte prosjekter for å finne større sammenhengende betongstøper i Norge.

Ferdig lørdag

- Støpearbeidene startet natt til onsdag og har fram til nå gått på skinner, sier prosjektleder Rolf Kleiven i Eidsiva Vannkraft.

Eidsiva Vannkraft bygger Rosten kraftstasjon på vegne av Oppland Energi og Eidefoss.

Klokken 6.00 i dag tidlig var 3.600 kubikkmeter støpt og støpearbeidene skal være i mål i løpet av lørdag.

- Totalt blir det 5.300 kubikkmeter i støpen vi jobber med nå. Det er så vidt jeg vet Norges største landbaserte sammenhengende støp, opplyser Kleiven.

Damfundament

Gjennom støpingen av fundamentet, etableres det nå en konstruksjon opp til nivået for elvebunnen.

- Over dette fundamentet blir midtseksjonen for dammen bygd, forklarer han.

Det er kaldt i Gudbrandsdalen akkurat nå, men Kleiven sier at temperaturen likevel har spilt på lag i den omfattende støpeprosessen.

- Vi hadde en temperaturgrense for minus 15 grader for å starte opp, men når arbeidene først er i gang, er grensen ned på minus 20 grader. Etter prognosen skal det holde og det var tre plussgrader i den kritiske fasen ved oppstart. Det er ikke ofte det er så mildt i Rosten på denne tiden av året, sier han.

200 mann i arbeid

Det er Betong Øst som er betongleverandør til prosjektet. Mens støpen er i gang, går hele 20 betongbiler i skytteltrafikk mellom Rosten og blanderiene på Vinstra og Otta.

- Det går også ett vogntog med sement fra Sjursøya til blanderiene annenhver time og det går båter fra Breivik til Sjursøya, så det er et voldsomt apparat i sving i forbindelse med støpen. Både Betong Øst og Skanska har nærmere 100 mann hver i aktivitet i forbindelse med denne jobben, opplyser Kleiven.

Betongens som benyttes er en tyntflytende, selvkomprimerende betong som ikke trenger vibrering.

- Dette er en spesialresept utviklet for dette prosjektet. Det er en lavvarmebetong, sier Kleiven.

I selve konstruksjonen er det svært lite armering.

- Vi har kun en bolterekke oppstrøms, sier Kleiven.

Pumper vann

Byggegropa er ned til 14 meter under elvenivået. Selve elva er ledet gjennom en kulvert.

- Det er likevel litt vanninntrenging, og det er en utfordring å holde vannet unna. Vi kan ikke ha vann som renner over og vasker ut overflaten, derfor har vi pumper både oppstrøms og nedstrøms byggegropa for å pumpe vannet ut fra overflaten av betongen, forklarer han.

Skanska holder pumpene i gang, mens Betong Øst leverer betongen med to betongpumper.

- Vi har vært veldig spente i forkant av denne jobben. Før jul var det unormalt høy vannføring i elva, men vi i denne perioden vært heldige med både vannføring og temperaturer. Logistikken fungerer også som planlagt, sier Kleiven.

Fakta om storstøpen

Betongen er en B35 MF45 lavvarmebetong

Resepten kjøres med 40% flyveaske av total bindemiddelmengde.
1522 tonn Anleggsement FA
510 tonn tilleggsdosert flyveaske
43 tonn med flytende tilsetningsstoff
10 000 tonn tilslag
Cirka 900 leveranser med betongbiler
Betongbilene tilbakelegger cirka 50 000 km
20 betongbiler i døgndrift
2 betongpumper i døgndrift+ 1 backup-pumpe
2 betongfabrikker i døgndrift
Betong-,pumping-, tilslag- , sement- og tilsetningsstofftransport krever 100-120 personer i arbeid.

(Kilde: Norcem)