BNL: -Tausheten kjennetegner revidert

- Fremleggelsen av revidert budsjett var lite spennende. Noen skuffelser, men og noen positive signaler fra Regjeringen, sier Sverre A Larssen i BNL.

Husbanken I forbindelse med statsbudsjettet for 2002 lovet kommunalministeren at lånerammene til Husbanken ville bli vurdert på nytt i forbindelse med revidert budsjett. BNL har ikke funnet noe omtale av lånerammene. - Sett i lys av det store behovet for nye boliger er det behov for å utvide lånerammene med minst 2 mrd.kr slik at rammene kommer opp på nivået som var foreslått i forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2002. Forslaget lød på 15 mrd.kr., i dag er rammen på 13 mrd.kr. Økningen i boligsalget første kvartal i år var på hele 25% i forhold til samme tid i fjor. Vi frykter at Husbankens lånerammer er oppbrukt i løpet av september, sier Larssen. - Det er farlig at man igjen begynner å få køer i Husbanken. Her snakker vi jo om totalt usubsidierte lån, hvor den eneste fordelen er at man får låne fra vår felles formue. Men, det er positivt at Regjeringen foreslår å øke igangsettingen av omsorgsboliger med 460 boliger, slik at det totale antall kommer opp i 900. Dette frigjør kapsitet ved sykehusene, og det er er positivt, fortsetter Larssen. Landslinjene Regjeringen foreslår å reversere kuttene til landslinjene sammenlignet med forslaget til statsbudsjettet for 2002. Det innebærer en økning på 29,4 mill.kr.i forhold til saldert budsjett 2002. Regjeringen ønsker samtidig å overføre ansvaret for landslinjene fra staten til fylkene fra høsten 2002. - I BNL er vi positive til at Regjeringen reverserer kuttene i budsjettet til landslinjene, men er som tidligere skeptisk til at ansvaret for landslinjene overføres til fylkene. Erfaringene tilsier at fylkene ikke klarer å forvalte utdanningstilbudet for smale fag på en god måte. Lærlingetilskuddet Regjeringen foreslår å øke rammetilskuddet til fylkeskommunene med 37,6 mill.kr for å unngå reduksjoner i lærlingetilskuddet til bedriftene. - Økningen er likevel ikke stor nok til å rette opp kuttet på 80 mill.kr. som kom i forbindelse med statsbudsjettet for 2002. Økningen Regjeringen foreslår er derfor på ingen måte nok. SND - Det er ikke lagt opp til at kuttene SND fikk i budsjettet for 2002 blir rettet opp. Det innebærer at programmer som f.eks BIT-programmet ikke får tilført mer midler. Dette er et problem for mange bedrifter i vår næring. Kuttet på 100 årsverk i SND vil svekke SNDs mulighet til å følge opp SMB bedriftene i distriktene. FoU - I Byggenæringen beklager vi at Regjeringen ikke er villig til å satse tilstrekkelig på FoU. Bortfallet av FUNN ordningen i fjor har gjort at flere forskningsprosjekter har stoppet opp. SkatteFunn ordningen erstatter ikke FUNN ordningen. Det er dessverre for mange bedrifter som faller utenfor SkatteFunn ordningen. - 20 mill.kr i økning til NFR vil utelukkende gå til maritim sektor, og hele byggenæringen har en stor utfordring i å få myndighetene oppmerksom på de samfunnsøkonomiske gevinster det ligger i økt satsing på FoU i vår næring, fremholder Larssen. Statens vegvesen Regjeringen legger opp til å gjennomføre omorganiseringen av Statens vegvesen fra 1. januar 2003. - Dette er positivt. Det er også positivt at Regjeringen konkurranseutsetter utbyggingsoppgaver, asfaltarbeid og veimerking samtidig som Produksjonsavdelingen i Statens vegvesen bli aksjeselskap. Vi kunne ønske oss et noe høyere tempo i forhold til konkurranseutsettingen av drift- og vedlikeholdsoppgavene. Vi mener det også vil være riktigere at det er Nærings- og handelsdepartementet som står som eier av den nye statlige entreprenørbedriften. Da vil uheldige rollekonflikter mellom forvaltning og produksjon unngås. Når det gjelder finansieringen av omstillingsprosessen i Statens vegvesen mener vi at det er sterkt beklagelig og overraskende at Regjeringen velger å gjøre dette ved å kutte i riksveiinvesteringene med 55 mill.kr. Det burde være mulig å finne alternative måter å finansiere disse utgiftene på, fortsetter Larssen. Jernbane BNL mener vi det er positivt at Regjeringen legger opp til å forsere utbyggingen av dobbeltsporet Sanvika Asker. - Det betyr at anleggsarbeidet kan bli ferdig i 2005, avslutter Larssen.