Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Bane Nors automatiske infostemme varsler for tidlig og for sent

Bane Nor har brukt over 40 millioner på den automatiske høytalerstemmen «Kari», men Kari varsler så ofte feil at den er kuttet ut på mange stasjoner.

Det skriver NRK i en artikkel på sine nettsider.

Togpassasjerer har fått beskjeder over høyttalerne på stasjonen altfor tidlig eller for sent til at det er nyttig for dem, skriver statskanalen.

– Målet er at kundene skal få raskere informasjon slik at de kan ta egne valg ved eventuelle forsinkelser og avvik, sier Victor Hansen, sjef for kunde- og trafikkinformasjon i Bane Nor (tidligere Jernbaneverket)

Det nye systemet, som ifølge Hansen kostet drøyt 40 millioner kroner, skulle tas i bruk over hele landet i august i fjor, men ble først tatt i bruk i november. Det har heller ikke gått på skinner.

– Vi sliter med at beskjeder kan komme litt tidlig eller litt sent, vedgår Hansen.

Feilene gjorde at automatstemmen etter kort tid ble tatt ut av bruk ved en rekke stasjoner på Bergensbanen, Dovrebanen og Sørlandsbanen. I stedet tok lokale informatører over.

Bane Nor mener det bare skal feilretting og justering til, og planlegger å ta «Kari»-systemet i bruk også på de mest trafikkerte stasjonene i landet snart.

– Vi regner med at vi innfører dette på Oslo S og Nationaltheatret i løpet av et par ukers tid, sier Hansen til NRK.