Skanska kastet ut underentreprenør fra Sørkjostunnelen

Skanska måtte denne uken si opp kontrakten med underentreprenør Klasvoll Maskinstasjon på byggingen av Sørkjostunnelen i Troms.

Det skriver Nordlys i en artikkel på sine nettsider.

Mandag kveld skal Skanska ha gitt beskjed til Nordreisa-entreprenør Klasvoll Maskinstasjon om at kontrakten til 70 millioner kroner ville bli hevet.

Klasvoll har, ifølge artikkelen, vært med på laget helt siden Skanska overtok som hovedentreprenør på tunnelprosjektet etter at spanske OSSA ble kastet ut av byggherre Statens vegvesen våren 2015.

– Tar jobben selv

Klasvoll uttaler overfor Nordlys at de mener hevingen av kontrakten er urettmessig, men Skanskas prosjektleder Tor Gildestad understreker at de var nødt til å avslutte kontrakten med Klasvoll.

– Dette er kjempetrist, og jeg er den første til å beklage at samarbeidet skulle ende slik. Fremdriften var imidlertid for dårlig, og de klarte ikke å holde de tidsplanene som ble satt, sier Gildestad til Nordlys.

– Det har over tid vært utfordringer med Klasvoll, og nå var vi kommet til et punkt der det dessverre ble nødvendig å sette strek. Byggherren, Statens Vegvesen, har satt frister for arbeidet hele veien. Som hovedentreprenør er vi nødt til å forholde oss strengt til det. I høst lå vi omtrent én måned foran tidsplanen, og hadde dermed en buffer til å kunne ta humper i veien. Nå er den borte. For å illustrere dette med et eksempel: Ved årsskiftet skulle hele veien gjennom tunnelen være ferdig asfaltert. Nå er vi bare halvveis, sier Gildestad.

Kontrakten med Klasvoll ble sagt opp med umiddelbar virkning.

– Vi har besluttet at vi skal ta denne jobben selv. Vi samler nå inn ledig kapasitet fra andre prosjekter rundt om i Norge, og flytter disse ressursene til Sørkjosen. Denne jobben er allerede i gang, og vi regner ikke med å tape mye tid på skiftet, sier Gildestad.

Skal åpne som planlagt

Tunnelen skal etter planen åpne før årsskiftet 2017-2018.

Statens Vegvesens prosjektleder Gudmund Løvli sier at han har fått forsikringer fra Skanska om at tidsplanen videre skal følges, og at hovedentreprenøren har kontroll.

– Det som har skjedd er en sak mellom Skanska og underentreprenøren, og Statens Vegvesen er ikke en part i dette, sier Løvli til Nordlys.

Dom i rettssaken mellom den spanske entreprenøren og Statens Vegvesen er ventet mandag 16.januar.

Arbeidsleder Johan Siri i Klasvoll Maskinstasjon skriver i en tekstmelding til Nordlys at det ikke skal foreligge hverken forsinkelser eller feil som kan gi grunnlag for heving.