Jernbanetilsynet truer med å stenge Bybanen

Statens jernbanetilsyn mener ansvarsforholdet mellom de som vedlikeholder Bybanen i Bergen er så dårlig at det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, og truer med å stenge banen.

Driftsselskapet Keolis, Bybanen og Hordaland fylkeskommune er innkalt til et møte, etter at Statens jernbanetilsyn i flere revisjoner har påpekt mangler i vedlikeholdet av bybanevognene, skriver Fanaposten i en artikkel på sine nettsider.

– Problemet ligger i samarbeidet og uklare ansvarsforhold mellom partene, sier direktør i Jernbanetilsynet, Erik Reiersøl-Johnsen, til avisen.

– Keolis har ikke styr på vedlikeholdet. Det er mangel på kontraktuelle forpliktelser i kontrakten mellom Bybanen og Keolis, fortsetter han.

I en rapport fra Jernbanetilsynet står det blant annet:

«For å sikre videre kjøring på Bybanens infrastruktur er det viktig at partene snarlig kan etablere styring av kjøretøyvedlikeholdet som tilfredsstiller kravene i jernbanelovgivningen.»

Ikke god nok dialog

Reiersøl-Johnsen bekrefter overfor Fanaposten at det i dette ligger at Jernbanetilsynet vurderer stengning av Bybanen.

Bybanen drives etter et prinsipp der det offentlige eier både skinnegang, vogner og all annen infrastruktur, mens driften settes ut på anbud.

– Konstellasjonen rundt eierskap, vogneier, drift og så videre, krever at partene setter seg ned og snakker sammen. Løsningen er ganske lik den de har i Oslo sporveier, og det er det samme vi vil se i offentlig jernbane fremover. For at dette skal fungere, må samarbeidet være godt, sier Reiersøl-Johnsen, som mener partene ikke har god nok dialog i Bergen.

– Fungerer greit

Ivar Gubberud, sikkerhets- og kvalitetssjef i Bybanen, mener på sin side at partene i bybanekonstellasjonen samarbeider godt.

– Keolis har ansvar for å drifte vognene, mens Stadler er deres vedlikeholdsoperatør. I seks år har dette gått direkte mellom partene. Det har vært en veldefinert avtalestruktur og alt har etter vårt syn fungert greit, sier Gubberud til Fanaposten.

Han presiserer at det ikke finnes noen samarbeidsproblemer mellom partene, men at prosessen har tatt litt tid.