F.v.: Kåre Møllerhagen, May Rita Heggelund, Gaute Hørlyk og Willy Andersen starter opp Lean logistikk sammen.

Kjente bransjefolk vil gjøre byggenæringen mer «lean»

Det nye konsulentselskapet Lean logistikk mener at byggenæringen har et enormt potensiale på å utnytte lean-tankegangen ytterligere.

Det er May Rita Heggelund, Gaute Hørlyk, Willy Andersen og Kåre Møllerhagen som står bak det nye selskapet, og flere av dem har bakgrunn fra byggenæringen.

Heggelund trakk seg nylig som Byggmax-sjef, og ledet før det Byggmakker Herføll. Hørlyk var logistikkdirektør i Optimera fra 2008 til 2011, og med på å implementere lean-løsninger både der og i Icopal. Andersen og Møllerhagen har også hatt flere lederverv i næringslivet, og har begge jobbet tett med lean-systemer.

– Det som er hovedtanken vår er at den komplekse erfaringen vi sitter på totalt kan tilføre kunden mye. Målet vårt er å være det foretrukne valget når bedrifter skal jobbe med forbedringsprosjekter, sier Heggelund til Byggeindustrien.

– Hvorfor er lean viktig for byggenæringen?

– Vi ser at det tilspisser seg i handelsleddet. Det er viktigere enn noe gang å få betalt for varene sine. Man kan bare ta i varene en gang, før det blir for kostbart å håndtere det. Vi vil bidra til effektiv logistikk ut til kundene. Ikke bare for byggevarekjedene, men også ute på prosjektene, svarer Hørlyk.

Alle fire mener byggenæringen har et enormt forbedringspotensial, samtidig som de trekker frem selskap som AF Gruppen, Backe Gruppen og Statsbygg som noen av de beste i lean-klassen.

– Samtidig er det ingen som har tatt lean helt ut ennå, så den plassen er ledig, skyter Andersen inn.

Det er først og fremst i planleggingsfasen at de mener byggenæringen kan gjøre ting bedre med lean. De anslår at man kan spare så mye som 20-30 prosent i tid sammenlignet med tradisjonell planlegging.

– Vi har et hårete mål om at vi skal skape forbedringer for kundene våre for 30 millioner kroner. Verdier som skal beregnes av kunde selv, forteller Hørlyk.

Alle fire understreker viktigheten av å forankre lean-prosessen i hele virksomheten. Dette vil de gjøre ved å involvere alle fra gulvet og opp til styrerommet, og benytte et språk som alle forstår.